Analysis of Using Exhaust Gas for Absorption Refrigeration System in 10 GT Fishing Vessel

Clarita, Diana (2020) Analysis of Using Exhaust Gas for Absorption Refrigeration System in 10 GT Fishing Vessel. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 04211641000015_Undergraduate_Thesis.pdf]
Preview
Text
04211641000015_Undergraduate_Thesis.pdf

Download (2MB) | Preview

Abstract

Pada setiap kapal ikan, tentunya membutuhkan sistem pendingin yang digunakan untuk mendinginkan dan membuat ikan agar tetap dalam keadaan segar. Dan juga pada saat ini, sumber energi dari fossil juga mengalami penurunan, sehingga perlu ada sebuah langkah untuk menggunakan energy yang terbarukan. Pada penelitian ini, akan dikembangkan dan diteliti mengenai pemanfaatan penggunaan sistem pendingin absorpsi pada kapal ikan berukuran 10 GT dimana akan menggunakan gas buang dari mesin sebagai sumber panas pada sitem dan kemudian akan dihitung nilai dari koefisien performa pada sistem berdasarkan pada variasi dari jenis fluida dan beban operasi pada mesin kapal. Hasil pada penelitian ini didapat bahwa pada kondisi operasional kapal, C4H9NO – R134A dengan komposisi 55/45, didapatkan nilai COP sebesar 0.79. Sedangkan secara keseluruhan dari seluruh beban yang ada, didapati bahwa C4H9NO – R134A dengan komposisi seimbang 50/50 mempunyai nilai koefisien performa paling besar dengan nilai sebesar 0.88 pada kondisi operasi 25% daya.
=================================================================================================================================
In every fishing vessel, absolutely it needs the cooling system to store and make the fishes stay fresh. Nowadays, the fossil’s source is decreasing, there should be the process to use the renewable energy. In this research, will be observed the implementation of absorption refrigeration system in the 10 GT Fishing Vessel which using the exhaust gas from the diesel engine as a heat source and calculate the performance of the system due to variation of working fluids and load of diesel engine. The result is during operational engine load, C4H9NO – R134A with the composition 55/45 with the COP about 0.79. While, C4H9NO – R134A with the composition 50/50 has the biggest value of COP about 0.88 in 25% engine load.

Item Type: Thesis (Other)
Additional Information: RSPe 623.828 Cla a-1 2020
Uncontrolled Keywords: Absorbent, Coefficient of Performance, Engine Load, Refrigerant
Subjects: Q Science > QC Physics > QC162 Adsorption and absorption
Q Science > QC Physics > QC320 Heat transfer
V Naval Science > VM431 Fishing boats
V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering > VM485 Cold storage on ships. Marine refrigeration.
Divisions: Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Marine Engineering > 36202-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Diana Clarita
Date Deposited: 26 Feb 2024 03:14
Last Modified: 26 Feb 2024 03:14
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/73607

Actions (login required)

View Item View Item