Perancangan Model Sistem Kontrol Otomatis Pada Sistem Bongkar Muat Kapal Tanker Berbasis PLC

Ibrahim, Reyhan (2020) Perancangan Model Sistem Kontrol Otomatis Pada Sistem Bongkar Muat Kapal Tanker Berbasis PLC. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 04211640000115-Undergraduate_Thesis.pdf] Text
04211640000115-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version

Download (4MB)

Abstract

Pada kapal tanker terdapat ruangan kontrol atau yang biasa disebut dengan cargo control room. Di dalam ruangan tersebut, terdapat aktivitas untuk mempermudah dalam mengatur perpindahan dan aliran minyak yang akan dimuat dalam tangki yang diinginkan serta katup yang mengatur di setiap tangki. Selain itu, aktivitas tersebut dapat berguna untuk mengatur tangki agar tidak terjadi overfill serta kestabilan kapal pada saat proses loading unloading berlangsung. Jika masalah tersebut terjadi, kemiringan kapal sangatlah berpengaruh dan membahayakan kapal. Dalam hal ini, proses distribusi minyak akan dirancang dan didistribusikan dengan menggunakan CX-Omrone model yang akan dioperasikan melalui perangkat lunak komputer dengan program yang dirancang oleh PLC supaya proses distribusi berjalan lancar dan sesuai. CX-Omrone yang menjalankan model tersebut. Dalam proses distribusi, sering terjadi berbagai kejanggalan yang terjadi mulai dari aliran arus yang secara tiba-tiba tidak stabil serta tekanan yang berubah-ubah. Dengan mengandalkan respon yang cepat oleh PLC, jika terjadi sesuatu yang tidak diinginkan pada saat proses distribusi dapat ditangani dengan sangat baik dan memudahkan manusia
====================================================================================================================================
On the tanker there is a control room or what is commonly called a cargo control room. In the room, activities are available to facilitate the allocation and flow of oil to be sent in the necessary tanks and valves provided in each tank. In addition, this activity can be useful for the tank to prevent overfilling and stability of the ship while the loading process is in progress. If the problem occurs, then the tilt of the ship is lost and endangering the ship. In this case, the oil distribution process will be designed and used using the CX-Omrone model which will be operated via a computer with a program designed by the PLC. The distribution process runs smoothly and accordingly. CX-Omrone is running the model. In the distribution process, various irregularities often occur starting from the flow of a sudden unstable current and changing pressure. By relying on the PLC's fast response, if something unexpected happens during the distribution process it can be done very well and makes it easy for humans.

Item Type: Thesis (Other)
Additional Information: 3100020084408 RSSP 629.8 Ibr p-1
Uncontrolled Keywords: Kapal Tanker, Loading Unloading, PLC, CX-Omrone, sistem kontrol, otomatisasi, PLC
Subjects: T Technology > TJ Mechanical engineering and machinery > TJ213 Automatic control.
T Technology > TK Electrical engineering. Electronics Nuclear engineering > TK1007 Electric power systems control
V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering
Divisions: Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Marine Engineering > 36202-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Reyhan Ibrahim
Date Deposited: 23 Dec 2022 01:49
Last Modified: 23 Dec 2022 01:49
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/73730

Actions (login required)

View Item View Item