Pengembangan Aplikasi Augmented Reality Berbasis Android Untuk Pengaturan Rencana Keselamatan

Purnama, Panca Muhammad Rizha (2020) Pengembangan Aplikasi Augmented Reality Berbasis Android Untuk Pengaturan Rencana Keselamatan. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 04211541000036_Undergraduate_Thesis.pdf]
Preview
Text
04211541000036_Undergraduate_Thesis.pdf

Download (8MB) | Preview

Abstract

Perkembangan teknologi di era ini semakin berkembang pesat dengan ditandi dengan perubahan teknologi yang dapat memudahkan setiap pekerjaan khususnya teknologi di bidang maritim. Dalam mempelajari materi pembuatan kapal, mahasiswa harus memahami proses pembuatan kapal secara detail. Untuk memahami secara detail dibutuhkan pola pembelajaran visual yaitu pengamatan langsung terhadap objek kapal. Ini juga tidak mudah dalam praktiknya karena harus melalui berbagai perizinan kepada perusahaan yang bersangkutan, ketersediaan waktu dan berbagai aspek lainnya. Teknologi dan informasi dibutuhkan untuk membantu menyelesaikan aspek-aspek yang sulit dijangkau sehingga proses pembelajaran dapat terus perjalan secara efisien dan interaktif. Augmented reality adalah kombinasi dari dunia nyata dan virtual interaktif dalam waktu nyata dan merupakan animasi 3D. Dalam hal ini pelacakan berbasis penanda akan diterapkan, salah satu metode yang telah lama dikenal dalam teknologi augmented reality adalah pelacakan berbasis marker/penanda. Metode ini membutuhkan penanda dalam bentuk gambar 2D yang dapat dianalisis untuk merubah menjadi gambar 3D. Gambar khas yang dapat dikenali oleh perangkat disebut penanda. Penanda Dapat berupa apa saja, asalkan memiliki titik visual yang cukup unik. Gambar dengan banyak sudut dan tepian dapat bekerja dengan sangat baik. Contoh umum termasuk media cetak, logo, poster, atau brosur. Augmented Reality adalah inovasi di bidang teknologi dan diharapkan dapat menambah pengalaman dalam media pembelajaran. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengembangkan aplikasi pengaturan reancana keselamatan pada kapal MV. Meratus Benoa berbasis Android dengan menggabungkan teknologi AR dan ponsel. Aplikasi ini dikembangkan menggunakan teknologi AR yang ditambahkan ke penanda yang telah ditentukan yang dapat dideteksi pada ponsel dan kemudian divisualisasikan dalam model 3D. Hasil penelitian ini dapat menampilkan 3D dari rencana pengaturan keselamatan dari 4 geladak kapal dan lokasi peralatan. Teknologi AR diharapkan mampu memberikan indovasi dalam media pembelajaran dan mampu meningkatkan hasil belajar siswa khususnya di bidang Maritime
Keywords: Augmented Reality, Aplikasi Android, Media Pembelajaran, Rencana Pengaturan Keselamatan
================================================================================================================================
The development of technology in this era is growing to fast with the mark of technological changes that can facilitate the work of every human technological development in the maritime industry. To understand in detail requires a visual learning pattern that is direct observation of the object of the ship. It is also not easy in practice, because it must go through various permits to the company concerned, the availability of time and various other aspects. Technology and information are needed to help complete aspects that are difficult to reach so that the learning process can continue to run efficiently and interactively. Augmented Reality is a combination of the real and virtual world, is interactive in real time, and is a 3D animation. Augmented reality (AR) aims to take the real world as a basis by combining several virtual technologies and adding contextual data so that human understanding as its users becomes clearer. In this case marker – based tracking will be applied, One method that has long been recognized in augmented reality technology is the Marker-based Tracking. This method requires markers in the form of images that can be analyzed to form reality. The distinctive picture that can be recognized by the device is called the marker. A marker can be anything, as long as it has enough unique visual points. Images with lots of corners and edges work especially well. Typical examples include any print media, such as logos, packaging, posters or brochures. Or objects, often a product itself such as a drinks can, bottle, or even machinery. Augmented Reality (AR) is an innovation in the field of technology and is expected to be able to add experience in learning media. The purpose of this research is to develop a safety plan arrangement application on the Android-based Meratus Benoa ship by combining AR and mobile technology. This application was developed using AR technology which was added to the specified markers which can be detected on mobile phones and then visualized in 3D models. the results of this study can display a 3D shape of a safety plan arrangement from the deck of ships and the location of the equipment. AR technology is expected to be able to provide an innovation in learning media and be able to improve student learning outcomes, especially in the maritime field.
Keywords: Augmented Reality, Android Application, Educational Media, Safety Plan Arrangement.

Item Type: Thesis (Other)
Uncontrolled Keywords: Augmented Reality, Android Application, Educational Media, Safety Plan Arrangement.
Subjects: V Naval Science > VC Naval Maintenance > VC 270-279 Equipment of vessels, supplier,allowances,etc
V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering
V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering > VM293 Shipping--Indonesia--Safety measures
V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering > VM297 Ships Designs and drawings
Divisions: Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Marine Engineering > 36202-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: PANCA MUHAMMAD RIZHA PURNAMA
Date Deposited: 22 Jul 2024 04:36
Last Modified: 22 Jul 2024 04:36
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/73983

Actions (login required)

View Item View Item