Activity-Based Fuel Oil Consumption Estimation For Calculating Energy Efficiency Operational Indicator (EEOI) In Indonesian Merchant Ship

Kusuma, Harris Perdana (2020) Activity-Based Fuel Oil Consumption Estimation For Calculating Energy Efficiency Operational Indicator (EEOI) In Indonesian Merchant Ship. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 04211641000018-Undergraduate_Thesis.pdf]
Preview
Text
04211641000018-Undergraduate_Thesis.pdf

Download (6MB) | Preview

Abstract

Global shipping accounts for nearly one million tonnes of CO2 emissions annually during 2013 – 2015 period, and could grow 50%-250% by 2050 if the condition is unchanged. The International Maritime Organization (IMO) as the specialized agency responded to this issue written in MEPC.304(72) about the strategies of reducing greenhouse gas (GHG) emissions from ships. Energy Efficiency Operational Indicator (EEOI) is a monitoring tool based on CO2 emissions proposed by IMO written in MEPC.282(70). The objective of this research is to evaluate factors influencing the results of EEOI. Estimation of fuel oil consumption using proposed methods by Bialystocki and Konovessis and Moreno-Gutiérrez, et al. are compared with actual fuel oil consumption resulted in an average error of 20.44% and 15.45%. The EEOI results are 0.000905 ton CO2/TEU-nm for MV Meratus Benoa and 0.000509 ton CO2/TEU-nm for MV Meratus Bontang. Benchmarking process using the same voyage route revealed that MV Meratus Benoa is less efficient than MV Meratus Bontang. MV Meratus Benoa carried less average cargo than MV Meratus Bontang, while having more average fuel oil consumption. Proposed improvement for better EEOI results is improving the cargo management especially for MV Meratus Benoa and evaluation in the ship’s operational setting for any specific sea condition.
=================================================================================================================================
Aktivitas perkapalan dunia menyumbang hampir satu juta ton emisi CO2 per tahunnya pada periode 2013 – 2015 dan dapat meningkat sebesar 50% - 250% pada 2050 apabila kondisi tersebut tidak berubah. Sebagai agensi khusus yang menangani masalah maritim, organisasi maritim internasional (IMO) merespon permasalahan tersebut dengan peraturan yang tertuang pada MEPC.304(72) yang berisi strategi untuk mengurangi emisi gas rumah kaca yang berasal dari kapal. Energy Efficiency Operational Indicator (EEOI) adalah sebuah sarana untuk memonitor berbasis emisi CO2 yang diajukan oleh IMO tertulis dalam MEPC.282(70). Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengevaluasi faktor-faktor yang memengaruhi hasil dari EEOI. Estimasi konsumsi bahan bakar menggunakan metode oleh Bialystocki dan Konovessis serta oleh Moreno-Gutiérrez, et al. dikomparasi dengan konsumsi bahan bakar aktual menghasilkan deviasi error dengan rata-rata 20,44% dan 15,45%. Hasil dari rata-rata EEOI MV Meratus Benoa adalah 0,000905 ton CO2/TEU-nm dan MV Meratus Bontang adalah 0,000509 ton CO2/TEUnm. Hasil dari proses benchmarking dengan rute yang sama menunjukkan bahwa MV Meratus Benoa memiliki efisiensi yang lebih rendah dibandingkan MV Meratus Bontang. MV Meratus Benoa membawa rata-rata kargo yang lebih sedikit dibandingkan MV Meratus Benoa, selagi memiliki rata-rata konsumsi bahan bakar lebih banyak. Perbaikan yang diusulkan untuk hasil EEOI yang lebih baik adalah peningkatan kualitas dari manajemen kargo khususnya untuk MV Meratus Benoa dan evaluasi pada pengaturan operasional kapal pada beberapa kondisi laut.

Item Type: Thesis (Other)
Additional Information: RSPe 621.402 3 Kus a-1 2020
Uncontrolled Keywords: EEOI, Fuel Consumption Estimation Comparison, Shipping Efficiency Benchmarking
Subjects: V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering > VM276.A1 Fuel (Including supplies, costs, etc.)
V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering > VM293 Shipping--Indonesia--Safety measures
Divisions: Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Marine Engineering > 36202-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Harris Perdana Kusuma
Date Deposited: 23 Apr 2024 04:34
Last Modified: 23 Apr 2024 04:34
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/74009

Actions (login required)

View Item View Item