Analisis Skala Ekonomi Ukuran Kapal Angkutan Peti Kemas Domestik

Imandita, Intan Rekyan (2020) Analisis Skala Ekonomi Ukuran Kapal Angkutan Peti Kemas Domestik. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 04411440000038-Undergraduate_Thesis.pdf]
Preview
Text
04411440000038-Undergraduate_Thesis.pdf

Download (2MB) | Preview

Abstract

Jumlah barang yang diangkut menggunakan petikemas mengalami pertumbuhan yang positif sebesar 14,92 juta TEUs pada pertengahan tahun 2018 dan diprediksi mengalami peningkatan yang positif. Ukuran kapal peti kemas di Indonesia khususnya kapal petikemas besar kelas fully cellular 1000 – 2500 TEUs cenderung mengalami peningkatan ukuran. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis ukuran kapal petikemas ditinjau dari skala ekonominya dan memiliki rute pelayaran utama domestik. Dari hasil Analisa dan muatan, maka didapatkan proyeksi muatan petikemas dalam 5 tahun mendatang dengan muatan tertinggi sebesar 60.513 TEUs untuk ruas Makasar-Jakarta dan untuk muatan terendah sebesar 509 TEUs untuk ruas Bitung-Belawan. Unit cost kapal eksisting berukuran 2700 TEU mengalami penurunan sebesar Rp 900.000 dibandingkan dengan ukuran kapal peti kemas 2130 TEU dan proyeksi ukuran kapal lima tahun mendatang yang optimum sebesar 793 TEU.
================================================================================================================================
The number of goods transported using containers increased by a positive growth of 14.92 million TEUs by mid-2018 and predicted a positive increase. The size of container ships in Indonesia, especially container ships, large class, fully cellular, 1000 - 2500 TEU has been increased in size. This study tries to analyze the size of container ships in terms of economic scale and has major domestic shipping. From the analysis and loading results, we get the container load allocation in the next 5 years with the highest load of 60,513 TEUs for the Makassar-Jakarta section and to load the lowest of 509 TEUs for the Bitung-Belawan section. The existing unit cost of the 2,700 TEU vessels is down by Rp 900,000 compared to the size of the 2130 TEU container vessels and the optimal projection size for the next five years is 793 TEU.

Item Type: Thesis (Other)
Additional Information: RSTrL 658.788 2 Ima a-1 2020
Uncontrolled Keywords: Skala Ekonomi, Peti kemas, Ukuran Kapal
Subjects: T Technology > T Technology (General) > T174 Technological forecasting
Divisions: Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Marine Transportation Engineering > 21207-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Intan Rekyan Imandita
Date Deposited: 10 May 2023 03:51
Last Modified: 10 May 2023 03:51
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/74499

Actions (login required)

View Item View Item