Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Hasil Ujian Peserta Sertifikasi K3 Berdasarkan Tingkat Kepuasan Pelayanan Lsp “Ppt Migas” Di Pusdiklat Migas

Ulfadari, Binar (2016) Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Hasil Ujian Peserta Sertifikasi K3 Berdasarkan Tingkat Kepuasan Pelayanan Lsp “Ppt Migas” Di Pusdiklat Migas. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember Surabaya.

[img]
Preview
Text
1312100001-Undergraduate_Thesis.pdf - Published Version

Download (1MB) | Preview
[img]
Preview
Text
1312100001-Undergraduate_Thesis.pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

Tenaga kerja migas memiliki tingkat resiko kerja yang tinggi, sehingga wajib memiliki sertifikat kompetensi tenaga teknis khusus migas, salah satunya adalah bidang K3. Badan yang bertugas memberikan layanan sertifikasi di antaranya adalah LSP “PPT Migas” di Pusdiklat Migas. Pada penelitian ini akan dibahas mengenai faktor-faktor yang mempe-ngaruhi hasil ujian peserta sertifikasi K3 berdasarkan tingkat kepuasan pelayanan LSP “PPT Migas”. Kajian pertama mengenai kepuasan peserta sertifikasi K3 terhadap pelayanan LSP “PPT Migas”, yang dianalisis menggunakan integrasi IPA-Kano. Kajian kedua mengenai faktor-faktor yang mempengaruhi hasil ujian peserta sertifikasi K3, dengan melihat pula ada pengaruh tidaknya tingkat kepuasan peserta terhadap hasil ujian yang dianalisis menggunakan regresi logistik. Data yang digunakan adalah data primer, yaitu dengan data survei mengenai kepuasan peserta sertifikasi terhadap pelayanan LSP “PPT Migas” yang dilaksankan pada 22-24 Maret dan 05-07 April 2016. Serta data sekunder mengenai data persyaratan peserta sertifikasi K3 tersebut. Tingkat kepuasan peserta sertifikasi K3 secara menyeluruh terhadap kinerja LSP “PPT Migas” di Pusdiklat Migas sebesar 76,21%. Dari 24 atribut kualitas pelayanan yang diukur, atribut yang mendapatkan prioritas pertama untuk diperbaiki adalah kebersihan ruang ujian dan toilet. Faktor-faktor yang mempengaruhi hasil ujian peserta sertifikasi K3 adalah usia, lama bekerja, pendidikan terakhir, dan bidang pekerjaan peserta, sedangkan instansi dan kepuasan peserta tidak berpengaruh, dengan ketepatan klasifikasi model sebesar 86,7% ==================================================================================================== Manpower in the field of natural gas and petroleum has a high working risk that they are required to own a competence certificate given for certain technician, including the K3 certification. One of many institu-tions which are assigned in giving service regarding to the certification is LSP “PPT Migas” in Pusdiklat Migas. This research studies the fac-tors that influence test takers who passed K3 certification test based on level of satisfaction met by the service given by LSP “PPT Migas”. The first analysis regarding to the satisfaction level of the K3 certification test takers in LSP “PPT Migas” is conducted by using IPA-Kano inte-gration. The second analysis is related to the factors that influence the graduation rates of K3 certification test takers by considering the possibility of a relationship between level of satisfaction and the result of the test, analyzed by using logistic regression. The data used for this research is primary data collected from a survey on test takers’ level of satisfaction met by the service given by LSP “PPT Migas” on a test that took place on 22-24 March and 05-07 April 2016. The research also uses secondary data collected from a list of requirements that have to be met by the K3 certification test takers. The level of satisfaction is 76,21%. From all 24 attributes of service quality being measured, the attribute that needs to get the first priority for improvement is the hygiene of the test room and the toilet. The factors that influence the graduation rate are age, length of work, education background, and the test takers’ field of works. Meanwhile, the institution and level of satis-faction do not give significant influence, with 86,7% model accuracy

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Additional Information: RSSt 519.535 4 Ulf a
Uncontrolled Keywords: Integrasi IPA-Kano, Kepuasan, LSP “PPT Migas”, Peserta Sertifikasi K3, Regresi Logistik
Subjects: Q Science > QA Mathematics > QA278.5 Principal components analysis. Factor analysis. Correspondence analysis (Statistics)
Divisions: Faculty of Mathematics and Science > Statistics > 49201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: EKO BUDI RAHARJO
Date Deposited: 12 Feb 2020 10:52
Last Modified: 12 Feb 2020 10:52
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/74848

Actions (login required)

View Item View Item