Studi Eksperimen Dan Simulasi Pada Uji Performansi Mesin Diesel Satu Silinder, Menggunakan Biodiesel Minyak Kedelai

Ariefianto, Muhammad Rizqi (2016) Studi Eksperimen Dan Simulasi Pada Uji Performansi Mesin Diesel Satu Silinder, Menggunakan Biodiesel Minyak Kedelai. Undergraduate thesis, Institut Technology Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 4212101010- Undergraduate_Thesis.pdf]
Preview
Text
4212101010- Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version

Download (1MB) | Preview

Abstract

Bahan bakar yang umum digunakan berasal dari fosil yang merupakan sumber energi tidak terbarukan sehingga perlu ditemukan bahan bakar dari energi terbarukan, salah satunya biodiesel kacang kedelai. Harus dilakukan sebuah uji performansi sebelum menggunakan bahan bakar ini baik secara eksperimen dan simulasi. Properties dari biodiesel minyak kedelai antara lain: nilai Flash Point 182 o C , nilai Pour Point -7 o C, nilai Densitas pada 15 o C adalah 890 Kg/m3, Viskositas Kinematis pada 40 o C adalah 5.58 (cSt), dan nilai Lower Heating Value adalah 42.27686 MJ/kg.
Hasil dari penelitian ini menunjukkan daya simulasi 9% lebih besar dari daya eksperimen. Nilai torsi tertinggi dari eksperimen 37% lebih besar dari torsi tertinggi simulasi. SFOC paling rendah dari eksperimen lebih rendah 28% dari SFOC paling rendah simulasi. BMEP tertinggi dari simulasi lebih besar 20% dari BMEP tertinggi eksperimen. Efisiensi termis tertinggi dari eksperimen lebih besar 6% dari efisiensi termis teringgi simulasi. Hasil uji performansi menggunakan biodiesel minyak kedelai menunjukkan biodiesel ini tidak lebih bagus dari Pertamina Dex. sehingga penggunaan biodiesel minyak kedelai untuk mengganti Pertamina Dex tidak dianjurkan.
======================================================================================================
The most common fuel uses in the world is made from fossil which is non-renewable energy source. There should be an alternative fuel to replace fossil fuel by using biodiesel and one of the stock comes from soybean . There should be a research
conducted about engine performance by using the mixture of soybean oil biodiesel before using this biodiesel. The research can be conducted by experiment and simulation. This biodiesel properties are : Flash Point value is 182 o C , Pour Point value is -
7 o C, Density at 15 o C is 890 Kg/m3, Kinematic Viscosity at 40 o
C is 5.58 (cSt), and Lower Heating Value is 42.27686 MJ/kg. The result from this research is the highest power from simulation is 9% higher than the experiment. The highest torque from the experiment is 37% lower than the simulation’s torque. Lowest SFOC from experiment is 28% lower than the simulation’s SFOC. Highest BMEP from simulation is 20% higher than the highest BMEP from experiment The highest thernal efficiency from experiment is 6% higher than the highest thermal efficiency from simulation. The engine performance result using soybean oil biodiesel is not better than the Pertamina Dex. For that reason, the use of this biodiesel is not suggested to substitute Pertamina Dex

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Additional Information: RSKe 621.436 Ari e
Uncontrolled Keywords: Biodiesel, Daya, Torsi, SFOC, BMEP, Efisiensi Termis.
Subjects: T Technology > TJ Mechanical engineering and machinery > TJ799 Diesel motor--Electronic control.
Divisions: Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Marine Engineering > 36202-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Mr. Tondo Indra Nyata
Date Deposited: 20 Feb 2020 07:01
Last Modified: 20 Feb 2020 07:01
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/75078

Actions (login required)

View Item View Item