Analisis Keandalan Struktur Padeye Berdasarkan Konfigurasi Rigging Pada Lifting Upper Deck Modul Modec Dengan Pendekatan Dinamik

Mukti, Sumarsono, Iqbal Gayuh Raharjaning (2016) Analisis Keandalan Struktur Padeye Berdasarkan Konfigurasi Rigging Pada Lifting Upper Deck Modul Modec Dengan Pendekatan Dinamik. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[img]
Preview
Text
4312100080-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version

Download (4MB) | Preview
[img]
Preview
Text
4312100080-Paper.pdf - Accepted Version

Download (952kB) | Preview
[img]
Preview
Text
4312100080-Presentation.pdf - Presentation

Download (1MB) | Preview

Abstract

Di dalam perusahaan yang bergerak dalam bidang fabrikasi, lifting merupakan salah satu tahapan terpenting dalam membangun bangunan lepas pantai sehingga diperlukan perhitungan dan analisis tambahan untuk memperhatikan apakah struktur tersebut aman ataupun tidak. Sekenario lifting berdasarkan konfigurasi rigging dapat dibuat untuk menentukan rigging equipment yang tepat. Pada kasus ini, struktur yang di-lifting adalah struktur upper deck dari modul MODEC yang dikerjakan oleh PT. GPS Batam. Deck ini memiliki panjang sekitar 19,5 m dan lebar 9 m. Berat total struktur dengan equipment sebesar 55 ton. Konfigurasi rigging yang akan digunakan ada tiga, yaitu Model A (tanpa spreader bar), Model B (satu spreader bar), dan Model C (dua spreader bar). Dari ketiga konfigurasi tersebut akan diperoleh dimensi padeye yang berbeda- beda. Model A, Model B, dan Model C memiliki diameter hole padeye masing-masing sebesar 74 mm, 65 mm, dan 52 mm. Tegangan dan UC tertinggi sama- sama terjadi pada Model A sebesar 17625,99 psi dan untuk UC sebesar 0,52. Tetapi hal ini berbanding terbalik apabila ditinjau dari daerah lubang. Tegangan ataupun UC yang lebih tinggi jatuh pada Model C yang menggunakan dua spreader bar sebesar 13936,58 psi dan nilai UC sebesar 0,45. Tegangan yang terjadi di attachments maupun sekitar hole dijadikan variabel dalam mencari keandalan yang terjadi pada tiap padeye dengan metode Mean value first order second moment (MVFOSM). Sehingga didapatkan Probality of Failure (PoF) pada attachments padeye pada Model A, B, dan C masing- masing sebesar 0,126%, 0,064 %, dan 0,0001 %. Sedangkan PoF pada hole padeye sebesar 0,062% untuk Model A, 0,10 % untuk Model B, dan 0,23% untuk Model C. ========================================================================================================== In the fabrication companies and industry, lifting is one of the most important stages during construction and installation of offshore building. It's necessary to understand its calculations and additional analysis to consider whether the lifting process is safe or unsafe. Lifting scenarios based on rigging configuration can be determined the correct rigging equipments. In this case, the object lifting is the upper deck of a module structure MODEC that carried out by PT. GPS Batam. This deck has length of 19.5 m and width of 9 m. The total weight of the structure with equipment amounting to 55 tons. There are three of rigging configuration: Model A (without spreader bars), Model B (one spreader bar), and Model C (two spreader bars). Those models will affect the padeye dimension calcutaions. Model A, Model B and Model C has a hole diameter padeye each at 74 mm, 65 mm and 52 mm. The highest stress and UC occur in the Model A at 17625.99 psi and for UC 0,52. But it is inversely when viewed from the pedeye's hole. Either the higher UC or stress occur in the Model C, using two spreader bars, has stress value of 13936.58 psi and UC value of 0.45. The stress that occurs in the attachments or near the hole to determine each padeye reliability using Mean Value First Order Second Moment (MVFOSM). So we get probality of Failure (PoF) value on attachments padeye in Model A, B, and C, respectively at 0.126%, 0.064% and 0.0001%. While PoF value on padeye hole of 0.062% for the Model A, 0.10% for the Model B, and 0.23% for Model C.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Additional Information: RSKe 623.862 Sum a 3100017068495
Uncontrolled Keywords: keandalan, lifting, MVFOSM, padeye, PoF, rigging, lifting, MVFOSM, padeye, PoF, reliability, rigging
Subjects: T Technology > TA Engineering (General). Civil engineering (General) > TA169 Reliability (Engineering)
T Technology > TC Hydraulic engineering. Ocean engineering > TC1680 Offshore structures
Divisions: Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Ocean Engineering > 38201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: - Davi Wah
Date Deposited: 10 Mar 2020 08:44
Last Modified: 10 Mar 2020 08:44
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/75421

Actions (login required)

View Item View Item