Rancang Bangun Pembangkit World Dinamis Menggunakan Algoritma Recursive Backtracking Pada Game 2d Platformer “Mine Meander”

Jellyanto, Faishal Azka (2016) Rancang Bangun Pembangkit World Dinamis Menggunakan Algoritma Recursive Backtracking Pada Game 2d Platformer “Mine Meander”. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember Surabaya.

[thumbnail of 5112100061-Undergraduate_Thesis.pdf]
Preview
Text
5112100061-Undergraduate_Thesis.pdf - Published Version

Download (2MB) | Preview

Abstract

Saat ini perkembangan pada dunia game sudah sangat pesat. Perkembangan ini meliputi genre dan aturan main yang baru.Salah satu genre game yang cukup banyak diminati adalah genre 2D Platformer. 2D Platformer adalah genre game dimana pemain harus menggerakkan karakternya menyusuri map untuk menyelesaikan misi tertentu. Map pada game 2D Platformer biasanya tersusun dari daratan (platform), tangga, dan beberapa rintangan. Dalam perkembangan game 2D Platformer, kebanyakan game memiliki jenis map yang bersifat statis. Statis dalam hal ini artinya lingkungan atau area permainan akan tetap sama setiap dimainkan kembali. Dengan jenis map yang statis ini, tentunya bisa membuat beberapa orang merasa cepat bosan. Untuk mengatasi masalah tersebut, game Mine Meander mencoba menghadirkan sesuatu yang berbeda dengan fitur Dynamic World Generator. Dalam game ini, pemain bisa menjumpai bentuk world map yang berbeda dan juga menjumpai platform atau rintangan yang letaknya selalu berubah setiap kali dimainkan kembali. Game ini menggunakan Algoritma Recursive Backtracking dalam

viii
proses pembentukan world map-nya dan menggunakan metode tertentu dalam peletakan platform atau tangga sehingga game ini selalu mempunyai jalan keluar untuk dapat menyelesaikan level. Hasil pengujian game ini menunjukkan bahwa world map yang dibentuk pasti memiliki jalan untuk dapat diselesaikan. Selain itu penerapan tingkat kesulitan pada setiap level, hal tersebut akan membuat game ini menjadi lebih dinamis dan menarik
==============================================================================================
Nowadays the development in game world have improved a lot. This improvement include genre and new type of gameplay. One of the genre that most people like is 2D Platformer. 2D Platformer is a genre where player have to move their character exploring the map to clear a certain mission. Usually, map in 2D Platformer game consist of platform, ladder, and some obstacles. In the development process of 2D Platformer game, most of the games have static map. Static map means that the environment or the game area will still be the same when being played over and over. With this kind of map, some of the players might become bored eventually. To overcome this problem, game called Mine Meander try to presents something new by Dynamic World Generator feature. In this game, player will see different world map and see the position of platform or obstacle keep changing everytime the player restart. This game use Recursive Backtracking Algorithm to generate the world map and use certain method in placing platform or ladder so that the game will always has a route to clear the level.

x
The testing result of this game showed that the generated map will always have a route so that the level can be cleared. Furthermore with the implementation of difficulty in every levels, it will make this game more dynamic and more interesting.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Additional Information: RSIf 006.6 Jel r
Uncontrolled Keywords: 2D Platformer Game, Platform, Algoritma Recursive Backtracking,dan Dynamic World Generator
Subjects: T Technology > TA Engineering (General). Civil engineering (General) > TA174 Computer-aided design.
Divisions: Faculty of Information and Communication Technology > Informatics > 55201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: EKO BUDI RAHARJO
Date Deposited: 09 Apr 2020 00:07
Last Modified: 09 Apr 2020 00:07
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/75724

Actions (login required)

View Item View Item