Analisis Kinerja Operasional Kereta Api Airport Railink Service Trayek Medan Kota – Stasiun Kualanamu

Lumbanraja, Gilbert Daniel (2016) Analisis Kinerja Operasional Kereta Api Airport Railink Service Trayek Medan Kota – Stasiun Kualanamu. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 3113106050-Undergraduate_Thesis.pdf]
Preview
Text
3113106050-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version

Download (1MB) | Preview

Abstract

Untuk meningkatkan pelayanan transportasi kereta api dari segi cepat, ketepatan waktu, kapasitas angkut besar, dan mengurangi tingkat kecelakaan pada kereta api. Maka penyedia jasa transportasi massal kereta api ini memberikan solusi yakni menyediakan Kereta api Airport Railink Services yang diharapkan dapat menarik pengguna jasa kereta api untuk lebih memilih transpotasi massal ini dan memberikan kepuasan dan keamanan. Tugas akhir ini bertujuan untuk mengetahui dan menganalisa waktu tempuh, Headway, kapasitas, load factor dan kepuasan penumpang dari kereta api Airport Railink Service Trayek KualanamuStasiun Medan Kota. Metode yang digunakan adalah metode observasi atau pengamatan untuk mendapatkan data aktual yang terjadi di lapangan. Dari hasil analisa didapatkan waktu tempuh dari Stasiun Medan Kota menuju Stasiun Kualanamu berkisar 31 menit dan dari Stasiun Kualanamu menuju Stasiun Medan kota berkisar 44 menit. Untuk headway rata-rata dari Stasiun Medan Kota menuju Stasiun Kualanamu adalah 50 menit dan dari Stasiun Kualanamu menuju Stasiun Medan Kota adalah 52 menit. Untuk kapasitas penumpang adalah sebanyak 172 tempat duduk dan tidak memiliki tempat berdiri dan angka kenyamanan tempat duduknya adalah 0,47 m2 /space dan sudah memenuhi dari standar kenyamanan tempat duduk yaitu 0,35-0,50 m2/space Sedangkan untuk hasil analisa dari survey kepuasan penumpang didapat bahwa Nilai tingkat kesesuaian terendah terdapat pada variable 1- Kondisi fisik gerbong Kereta Api Airport Railink Service (tempat duduk, rak penyimpanan bagasi) (93,83%) dan tertinggi pada variable 13- Kesigapan petugas dalam membantu pengguna untuk mendapatkan tempat duduk (83,89%).
========================================================================================================
To improve the service train transportation in terms of fast, punctuality, a large carrying capacity, and reduce the number of accident on trains. So service providers mass transportation this train provide solutions namely provide train the airport railink services that are supposed to be interesting train users to prefer transpotasion this mass and bring satisfaction and security . Final task of aims to understand and analyzes travel time, headway, capacity, load factor and satisfaction passengers from the train the airport railink service Route Kualanamu-Station Medan City. Methods used is the method observation or observation to get data actual happens on the field. Improve the service train transportation in terms of fast, punctuality, a large carrying capacity, and reduce the number of accident on trains. So service providers mass transportation this train provide solutions namely provide train the airport railink services that are supposed to be interesting train users to prefer transpotasi this mass and bring satisfaction and security. Of the results of the analysis obtained travel time from the station medan city to the station kualanamu range 31 minutes and from the station kualanamu to the station medan city range 44 minute. To headway average from the station medan city to the station kualanamu is 50 minutes and from the station kualanamu to the station medan cities are 52 minutes. To capacity passengers were some 172 seats and having no place stand and the comfort his seat is 0,47 m2 / space and has been filled of standard comfort seating namely 0,35-0,50 m2 / space for the analysis result of satisfaction passengers survey found that the value of the level of the lowest in variable 1- physical condition railroad car airport railink service ( seating , store shelves luggage ) ( 93,83 % ) and on the highest variable 13- completely officers in helping users to get seating ( 83,89 % ) .

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Additional Information: RSS 625.2 Lum a
Uncontrolled Keywords: Kereta api, ARS, Kinerja, Waktu tempuh, Pelayanan, Kepuasan pengguna
Subjects: T Technology > TE Highway engineering. Roads and pavements > TE175 Road and highway design
T Technology > TE Highway engineering. Roads and pavements > TE7 Transportation--Planning
Divisions: Faculty of Civil Engineering and Planning > Civil Engineering > 22201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Yeni Anita Gonti
Date Deposited: 02 Jun 2020 03:28
Last Modified: 02 Jun 2020 03:28
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/76055

Actions (login required)

View Item View Item