Automasi Alokasi Ruang Dermaga Menggunakan Metode Memetic Algorithm (MA)

Sulaiman, Alda Muhammad (2020) Automasi Alokasi Ruang Dermaga Menggunakan Metode Memetic Algorithm (MA). Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 05211640000083-Undergraduate_Thesis.pdf]
Preview
Text
05211640000083-Undergraduate_Thesis.pdf

Download (2MB) | Preview

Abstract

Di dermaga antwerp terdapat beberapa masalah, seperti terlambatnya kapal, kekosongan dermaga, dan lain-lain. Pedoman atau tujuan dari pelabuhan ini, yakni kapal berlabuh dan berangkat seawal mungkin agar tidak memakan banyak waktu, tenaga, dan biaya. Jika ada satu kapal saja terlambat, maka akan berimbas pada kapal-kapal berikutnya, yakni keterlambatan dan payahnya jadwal. Efek dari kacaunya jadwal ini berimbas pada tidak penuhnya dermaga, yang merupakan tujuan dari jadwal pelabuhan ini. Hal ini menyebabkan tidak optimalnya dari kapasitas dermaga.
Untuk menyelesaikan permasalahan tersebut, maka digunakan metode Memetic Algorithm (MA).
Tujuan tugas akhir ini yaitu menekan kekosongan dermaga agar tidak memakan waktu dan tempat yang banyak, namun tidak mengorbankan produktivitas dari dermaga itu sendiri. Dengan meminimalkan kekosongan dermaga, maka akan menekan waktu yang dibutuhkan kapal untuk berlabuh, dan dapat memuat lebih banyak kapal, sehingga semakin efisien.
Hasil dari tugas akhir ini menghasilkan 10 instance berhasil feasible. Hill Climbing mampu menghasilkan solusi yang cukup optimal yaitu sebesar 87.69% dari cost awal sebesar 1314.4 menjadi 161.82 dengan Memetic Algorithm. Waktu yang dibutuhkan cukup singkat yakni 3 menit setiap kali run.
========================================================================
ABSTRACT
There are a number of problems, such as ship delays, jetty vacancies, and others. The guideline or goal of this port, which is a ship that docks and departs as early as possible so that it does not take much time, energy, and money. If there is just one ship late, it will affect the next ships, namely the delay and the lack of schedule. The effect of the disruption of this schedule has an impact on the incomplete jetty, which is the purpose of this port schedule. This results in suboptimal jetty capacity.
To solve this problem, the Memetic Algorithm (MA) method is used.
The purpose of this final project is to suppress the jetty vacancy so it does not take up much time and space, but does not sacrifice the productivity of the pier itself. By minimizing the dock vacancy, it will reduce the time it takes for the ship to dock, and be able to load more ships, so that it is more efficient
The results of this final project resulted in 10 instances of feasible success. Hill Climbing is able to produce a fairly optimal solution that is equal to 87.69% of the initial cost of 1314.4 to 161.82 with Memetic Algorithm. The time required is quite short ie 3 minutes each time it runs.

Item Type: Thesis (Other)
Additional Information: RSSI 005.1 Sul a-1 • Sulaiman, Alda Muhammad
Uncontrolled Keywords: optimization, memetic algorithm, dock allocation optimasi, algoritma memetic, alokasi dermaga
Subjects: Q Science > QA Mathematics > QA402.5 Genetic algorithms. Interior-point methods.
Divisions: Faculty of Intelligent Electrical and Informatics Technology (ELECTICS) > Information System > 57201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Alda Muhammad Sulaiman
Date Deposited: 15 Aug 2020 03:55
Last Modified: 22 May 2023 01:57
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/76199

Actions (login required)

View Item View Item