Rancang Bangun Metode Data Hiding Dengan Menggunakan Fuzzy Logic

Amrulloh, Moh. Muzayyin (2020) Rancang Bangun Metode Data Hiding Dengan Menggunakan Fuzzy Logic. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 05111640000095 Moh. Muzayyin Amrulloh Buku TA.pdf]
Preview
Text
05111640000095 Moh. Muzayyin Amrulloh Buku TA.pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

Perkembangan teknologi informasi telah membawa konsekuensi yang dapat dihindari untuk keamanan data. Hal tersebut dikarenakan data, khususnya yang bersifat pribadi atau rahasia, rentan terhadap akses ilegal. Oleh karena itu, metode pengamanan, seperti penyembunyian data sangat penting. Hal ini dilakukan dengan menyisipkan pesan rahasia (payload) ke dalam suatu media (cover). Salah satu media yang biasa digunakan dalam metode ini adalah audio, di mana payload tertanam dalam sampel audio. Namun demikian, teknik umum ini memiliki beberapa kelemahan salah satunya adalah ruang penyisipan yang relatif kecil dan perbedaan yang besar antara stego-audio dan audio aslinya. Selain itu, ada risiko payload yang tidak dapat dikembalikan pada saat diekstraksi. Untuk mengatasi masalah ini, kami mengusulkan untuk menggunakan tahap fuzzifikasi dalam algoritma Fuzzy Logic. Hasil akhir menunjukkan peningkatan kualitas stego-audio, yang diukur dengan Peak Signal-to-Noise Ratio (PSNR).

========================================================================================================================

The development of information technology allows threats to data security. Almost all data are very vulnerable to public access. Even if the data is private or confidential. So, we need a method to hide the data. Steganography is one method to secure data by inserting secret message (payload) into a particular medium (cover). One of the media commonly used in steganography is audio, where a payload will be inserted into an audio file. Base on several studies that have been done, the audio steganography technique has several disadvantages including insertion space that is too small, the similarity between stego-audio and audio cover is far different and there is a risk of payload that cannot return when extracted.. Therefore, in this Paper, we proposed to design the fuzzification stage in the Fuzzy Logic method to improve the quality of the stego-audio. The final results show an increase in stego audio quality measured by the value of Mean Square Error (MSE) and Peak Signal-to-Noise Ratio (PSNR).

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Additional Information: RSIf 005.8 Amr r-1 • Amrulloh, Moh. Muzayyin
Uncontrolled Keywords: Data hiding, Audio steganography, Network security, Fuzzy Logic, cybercrime
Subjects: T Technology > T Technology (General) > T57.5 Data Processing
Divisions: Faculty of Intelligent Electrical and Informatics Technology (ELECTICS) > Informatics Engineering
Depositing User: Moh. Muzayyin Amrulloh
Date Deposited: 04 Aug 2020 09:27
Last Modified: 17 May 2023 00:52
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/76658

Actions (login required)

View Item View Item