PERANCANGAN ESTIMATOR KECEPATAN BERBASIS DISTURBANCE OBSERVER UNTUK SPEED SENSORLESS CONTROL PADA MOTOR INDUKSI

Rachman, Nanang Rifa'i (2020) PERANCANGAN ESTIMATOR KECEPATAN BERBASIS DISTURBANCE OBSERVER UNTUK SPEED SENSORLESS CONTROL PADA MOTOR INDUKSI. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 02311640000143-Undergraduate_Thesis.pdf]
Preview
Text
02311640000143-Undergraduate_Thesis.pdf

Download (3MB) | Preview

Abstract

Pada penelitian ini dirancang speed sensorless control untuk motor induksi. Saat motor induksi beroperasi menggunakan teknik speed sensorless maka sensor kecepatan ditiadakan. Untuk mengganti sensor kecepatan tersebut, informasi tentang kecepatan didapatkan dari algoritma estimasi berdasarkan tegangan dan arus yang masuk ke dalam motor. Pada penelitian kali ini algoritma estimasi yang digunakan berupa Disturbance Observer. Sedangkan metode pengendalian untuk mengontrol kecepatan motor induksi dalam penelitian ini menggunakan metode Direct Torque Control (DTC). Sistem speed sensorless control yang telah dirancang dapat bekerja dengan baik untuk rentang kecepatan 50 rpm – 300 rpm, sedangkan untuk kecepatan 350 rpm atau kecepatan diatas 300 rpm sistem tersebut kurang bisa bekerja dengan baik. Sistem tersebut menghasilkan respon error steady state untuk semua variasi set point pada rentang kecepatan 50 rpm – 300 rpm tidak ada yang diatas 5%. Perancangan Disturbance Observer sebagai estimator kecepatan pada sistem speed sensorless control untuk Motor Induksi (simulasi) dan error steady state sebesar 4,595%. Untuk perancangan Direct Torque Control sebagai metode pengendalian pada sistem speed sensorless control dengan estimator kecepatan berupa Disturbance Observer dan Adaptive Extended Kalman Filter menghasilkan selisih error steady state yang cukup kecil yaitu sebesar 0,035%.

=========================================================

In this research, speed sensorless control is designed for induction motors. When the induction motor operates using the speed sensorless technique, the speed sensor is eliminated. To replace the speed sensor, information about speed is obtained from an estimation algorithm based on the voltage and current entering the motor. In this study the estimation algorithm used is a Disturbance Observer. While the control method to control the speed of the induction motor in this study uses the Direct Torque Control (DTC) method. The speed sensorless control system that has been designed can work well for the speed range of 50 rpm - 300 rpm, while for speeds of 350 rpm or speeds above 300 rpm the system is less able to work properly. The system produces a steady state error response for all variations of the set point in the speed range of 50 rpm - 300 rpm none of which is above 5%. The design of the Disturbance Observer as a speed estimator in the speed sensorless control system for Induction Motor (simulation) and for PMSM (experimental) at a set point of 100 rpm results in a steady state error difference of 4.595%. For the design of Direct Torque Control as a method of controlling the speed sensorless control system with a speed estimator in the form of Disturbance Observer and Adaptive Extended Kalman Filter produces a small steady state error difference of 0.035%.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: Disturbance Observer, Direct Torque Control, Motor induksi Disturbance Observer, Direct Torque Control, Induction Motor
Subjects: T Technology > TK Electrical engineering. Electronics Nuclear engineering > TK2785 Electric motors, Induction.
Divisions: Faculty of Industrial Technology > Physics Engineering > 30201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Nanang Rifa'i Rachman
Date Deposited: 04 Aug 2020 07:13
Last Modified: 20 May 2023 05:27
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/76912

Actions (login required)

View Item View Item