Analisis dan Visualisasi Pemetaan Zonasi dan Penerimaan Siswa Didik Baru Menggunakan K-Means Clustering: Studi Kasus PPDB Kota Surabaya

Muzakki, Faizal Khilmi (2020) Analisis dan Visualisasi Pemetaan Zonasi dan Penerimaan Siswa Didik Baru Menggunakan K-Means Clustering: Studi Kasus PPDB Kota Surabaya. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 05111640000120-Undergraduate_Thesis.pdf]
Preview
Text
05111640000120-Undergraduate_Thesis.pdf

Download (2MB) | Preview

Abstract

“Mencerdaskan kehidupan bangsa” sebagaimana Alinea ke-4 pembukaan UUD 1945 merupakan salah satu ide dasar dan alasan dalam membentuk pemerintahan negara Indonesia agar kita memiliki masyarakat terdidik dan cerdas. Ada juga pasal 31 UUD 1945 ayat 1 yang berbunyi “setiap warga negara berhak mendapat pendidikan”. Permasalahan muncul dalam bentuk adanya kesenjangan dari aspek mutu Pendidikan, kesempatan berkembang bagi peserta didik, dan adanya stigma “sekolah favorit”. Dengan diterapkannya sistem zonasi diharapkan dapat menanggulangi masalah-masalah tersebut.
Sistem zonasi merupakan salah satu kebijakan dari Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan (Kemendikbud) untuk menghadirkan pemerataan akses pada layanan Pendidikan, serta pemerataan kualitas Pendidikan di Indonesia. Sistem zonasi sangat dipengaruhi oleh persebaran sekolah. Keterbatasan jumlah sekolah di suatu zona menyebabkan kemungkinan anak yang tidak tertampung menjadi sangat besar, terutama pada anak (siswa) yang rumahnya jauh dari sekolah. Pemerataan Pendidikan tidak dapat dicapai dengan kekurangmerataan persebaran sekolah.
Oleh karena itu, analisis pemetaan zonasi akan dibuat pada Tugas Akhir ini untuk menilai baik tidaknya pencanangan sistem zonasi di Indonesia yang dalam studi kasus ini adalah dalam lingkup Surabaya. Dalam pengembangannya, K-Means Clustering akan digunakan untuk memetakan himpunan data siswa pendaftar PPDB SMPN Surabaya yang berisikan titik-titik lokasi siswa tersebut. Kemudian, titik-titik cluster yang akan dijadikan titik pusat dari region-region dalam diagram Voronoi akan dihasilkan. Selanjutnya, diagram Voronoi ini akan ditampilkan pada menu dasbor di aplikasi Dapur PPDB SMPN Surabaya sehingga menu tersebut menjadi lebih informatif. Data statistika deskriptif juga akan ditambahkan pada menu dasbor yang berisikan informasi representatif mengenai himpunan data siswa pendaftar PPDB SMPN Surabaya. Tujuan lain dari pengerjaan Tugas Akhir ini adalah mendokumentasikan dan mengevaluasi usability dari aplikasi Dapur PPDB SMPN Surabaya.
==================================================================================================================
“To develop the nation’s intellectual life” as the 4th paragraph of the opening of the 1945 Constitution of The Republic of Indonesia is one of the basic ideas and reasons in shaping the government of the Indonesian state so that we have an educated and intelligent society. There is also the article 31 of the 1945 Constitution on paragraph 1 which sayssays, “Every citizen has the right to an education”. Problems arise in the form of gaps in the quality aspects of education, developing opportunities for the students, and the stigma of “favorite schools”. The implementation of the zoning system is expected to overcome these problems.
The zoning system is one of the policies of the Ministry of Education and Culture (Kemendikbud) to present equitable access to education services, as well as to equalize the quality of education in Indonesia. The zoning system is strongly influenced by the distribution of schools. With the limited number of schools in a zone, it makes the possibility of students that cannot join in any schools gets larger, especially for students whose houses are far from the school. Equitable education can not be achieved by the lack of equitable distribution of schools.
Therefore, in this Undergraduate Thesis, an analysis of zone-mapping will be made to assess whether the zoning system in Indonesia is well planned (The case study is specifically taken in the region of Surabaya. In this Undergraduate Thesis developments, K-Means Clustering will be used to map the data collection of new student admission of PPDB SMPN Surabaya containing the students’ residence points. Then, cluster points will be generated as the focal point of the regions in the Voronoi diagram. Furthermore, this Voronoi diagram will be displayed on the dashboard menu in Dapur PPDB SMPN Surabaya application, so that the menu becomes more informative. Descriptive statistics will also be displayed on the dashboard menu which contains representative information about the data collection of new student admission of PPDB SMPN Surabaya. Another goal of this Undergraduate Thesis is to document and evaluate the usability of Dapur PPDB SMPN Surabaya application.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: K-Means Clustering, Usability Evaluation, Voronoi, Statistika Deskriptif, Sistem Zonasi, Desciptive Statistics, Zoning System
Subjects: T Technology > T Technology (General) > T57.5 Data Processing
T Technology > T Technology (General) > T58.6 Management information systems
Divisions: Faculty of Information Technology > Informatics Engineering > 55201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Faizal Khilmi Muzakki
Date Deposited: 05 Aug 2020 02:13
Last Modified: 17 May 2023 00:51
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/76944

Actions (login required)

View Item View Item