Designing Competency-Based Strategic Human Capital Assessment Model Using Human Capital Readiness Framework on Higher Education Institution (Case Study: Sepuluh Nopember Institute of Technology)

Azizah, Tsaniya Nur (2020) Designing Competency-Based Strategic Human Capital Assessment Model Using Human Capital Readiness Framework on Higher Education Institution (Case Study: Sepuluh Nopember Institute of Technology). Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[img] Text
02411640000128-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only

Download (2MB) | Request a copy

Abstract

Perguruan tinggi diharapkan untuk meningkatkan sistem pendidikannya agar dapat mengembangkan mahasiswanya menjadi sumber daya manusia yang baik untuk bersaing di dunia internasional. Dengan semakin meningkatnya jumlah mahasiswa perguruan tinggi, institusi-institusi diharapkan mampu memberikan pelayanan terbaik untuk meraih tujuannya. Salah satu hal yang dapat diperbaiki adalah dari segi manajemen human capital sebagai aset tidak berwujud dari suatu organisasi. Institut Teknologi Sepuluh Nopember adalah salah satu institusi perguruan tinggi yang berbadan hukum dalam artian memiliki otoritas penuh untuk melakukan manajemen aset dan sumber daya. Maka dari itu, manajemen human capital akan menjadi suatu competitive advantage. Riset ini akan membuat suatu model penilaian yang berbasis kompetensi menggunakan kerangka kerja Human Capital Readiness. Kerangka kerja ini memfokuskan pada jabatan-jabtan kritis yang secara langsung berhubungan dengan strategi organisasi untuk mengurangi biaya pelatihan dan pengembanga. Menggunakan Balanced Scorecard Strategy Map, hubungan sebab-akibat antara jabatan-jabatan kritis dan tujuan strategi ditentukan dalam bentuk keterkaitan (linkages). Tiap jabatan kritis akan diklasifikasikan kompetensinya untuk melakukan pekerjaan diubah menjadi istilah-istilah yang lebih umum menggunakan kamus kompetensi pada tiap komponennya. Lalu, level indikator yang dibentuk menggunakan key actions dan indikator perilaku yang disatukan dengan Revised Bloom's Taxonomy dilakukan sebagai basis penilaian. Target dari tiap indikator akan ditentukan oleh seorang pakar. Hasil keseluruhan dari penilaian menunjukkan tipe-tipe kompetensi mana saja yang pemilik jabatan kritis tersebut masih kurang. Hal ini dapat menjadi rekomendasi untuk institusi untuk mengembangkan human capital secara lebih efisien. ========================================================= Higher Education institutions are expected to improve their educational systems to develop the students becoming good human resources able to compete in the international world. With the increasing number of Higher Education students, institutions are challenged to provide their most optimal services to achieve their goals. One of the efforts that can be improved is through the management of human capital as one of the intangible assets of an organization. Sepuluh Nopember Institute of Technology is one of the Higher Education institutions that is an incorporation which means it has the authority to manage its own assets and resources. Therefore, managing the human capital will be a competitive advantage. This research will develop an assessment model that is competency-based using the Human Capital Readiness framework. This framework focuses on the most critical jobs directly linked to the organizational strategy to reduce the cost of training and development. Using the Balanced Scorecard Strategy Map, the cause-and-effect relationship between the critical jobs and the strategic objectives is determined in the form of linkages. Each critical job will be classified its competencies to perform the jobs transformed into more general terms using the competency dictionaries into components. Then, the level of indicators developed using the key actions and behavior combined with Revised Bloom’s Taxonomy is done as the scoring basis. The targets of each indicators are determined by an expert. The overall result of the assessment shows which of the types of competencies that the occupants of the critical jobs that are still lacking. This can be a recommendation to the institution to develop the human capital more efficiently.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: Human Capital Management, Human Capital Readiness, Balanced Scorecard Strategy Map, Competency Assessment, Performance Measurement
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion > BF Psychology
H Social Sciences > HD Industries. Land use. Labor
H Social Sciences > HD Industries. Land use. Labor > HD28 Management. Industrial Management
H Social Sciences > HD Industries. Land use. Labor > HD31 Management--Evaluation
H Social Sciences > HD Industries. Land use. Labor > HD58.93 Balanced scorecard
Divisions: Faculty of Industrial Technology > Industrial Engineering > 26201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Tsaniya Nur Azizah
Date Deposited: 21 Aug 2020 08:48
Last Modified: 21 Aug 2020 08:48
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/79256

Actions (login required)

View Item View Item