Dhana, Ryzqy Kumara (2020) Analisis Kekuatan Body Terhadap Impact Pada Mobil Flood Rescue Vehicle Dengan Memnggunakan Metode Elemen Hingga. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.
Preview |
Text
02111640000130-Undergraduate_Thesis.pdf Download (4MB) | Preview |
Abstract
Flood rescue vehicle (FRV), sebagai salah satu kendaraan untuk mengevakuasi korban banjir haruslah memiliki struktur body yang kuat agar tidak mudah rusak dan juga mampu melindungi penumpang. Oleh sebab itu diperlukan suatu pengujian untuk membuktikan kekuatan struktur mobil tersebut. Dalam tugas akhir ini dilakukan pengujian tabrak samping atau side crash test pada struktur body secara simulasi menggunakan software ANSYS.
Body mobil FRV dimodelkan menggunakan software Solidwork dengan dimensi yang disesuaikan dengan ukuran asli dari mobil FRV. Simulasi pada software ANSYS diawali dengan memasukkan material body FRV dan mengatur kondisi batas yang digunakan, dilanjutkan dengan proses meshing dan uji konvergensi untuk menentukan konvergensi dari hasil proses mesh. Dilanjutkan dengan mengatur initial condition yang disesuaikan dengan pengujian standar FMVSS 214 side pole dan IIHS moving deformable barier. Setelah dilakukan simulasi, diamati hasil deformasi dan energy serapan yang terjadi akibat beban impact
sehingga dapat diamati kesesuaian desain struktur body dengan standar produksi yang berlaku.
Hasil dari pengujian menunjukkan bahwa desain body mobil FRV lolos standar IIHS, namun memiliki hasil kurang baik pada pengujian tabrak dengan kendaraan bermassa sama dan pada side pole dengan kecepatan maksimal, yang memiliki nilai deformasi sebesar 37,98 cm dan 37,152 cm. Adapun perbedaan hasil simulasi impact dipengaruhi oleh massa dan kecepatan pada kondisi batas simulasi.
====================================================================================================================
Flood rescue Vehicle (FRV), as one of the vehicles to evacuate flood victims must have a strong body structure so that it is not easily damaged and also able to protect passengers. Therefore, a test is needed to prove the power of the car's structure. In this final task is carried out testing side crash or side crash test on body structure in simulation using ANSYS software.
Body FRV is modeled using Solidwork software with dimensions adjusted to the original size of the FRV car. Simulation of the ANSYS software begins with inserting the FRV body material and adjusting the boundary condition used, followed by the meshing process and convergence test to determine the convergence of the mesh process results. Proceed with setting the initial condition adjusted to the standard testing of FMVSS 214 side pole and the IIHS of moving deformable barier. After the simulation, observed the results of deformation and energy absorption that occurs due to impact load so that it can be observed suitability of the design body structure with the production standards that apply.
The results of the test showed that FRV car body design passed the IIHS standard, but had poor results on the test with the same mass vehicles and in the side pole with maximum speed, which has a deformation value of 37.98 cm and 37.152 cm. The punyadifference in impact simulation results is influenced by mass and speed at the simulation limit condition.
Item Type: | Thesis (Other) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | FRV, Side Crash, FEM, FRV, Side Crash, FEM |
Subjects: | T Technology > TL Motor vehicles. Aeronautics. Astronautics > TL257.5 Automobiles--Shock absorbers--Design and construction. |
Divisions: | Faculty of Industrial Technology and Systems Engineering (INDSYS) > Mechanical Engineering > 21201-(S1) Undergraduate Thesis |
Depositing User: | Ryzqy Kumara Dhana |
Date Deposited: | 23 Aug 2020 03:36 |
Last Modified: | 10 Jun 2023 16:03 |
URI: | http://repository.its.ac.id/id/eprint/79453 |
Actions (login required)
View Item |