Analysis on Factor Influencing User Acceptance to Digital Parking System (Case Study: Sidoarjo Regency)

Kamala, Saskia Putri (2020) Analysis on Factor Influencing User Acceptance to Digital Parking System (Case Study: Sidoarjo Regency). Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 02411640000215-Undergraduate_Thesis.pdf]
Preview
Text
02411640000215-Undergraduate_Thesis.pdf

Download (2MB) | Preview

Abstract

Technological advancement, economy condition, and population growth have driven number of vehicles in Indonesia to increase from year to year. Increasing number of vehicles may result in social and environmental problem, yet also yield opportunity as parking can be utilized as own-source revenue for regional government. To optimize parking performance, Dinas Perhubungan Sidoarjo proposes a new parking system based on mobile application that is expected to raise service level and own source revenue. Within the implementation, success of a new parking system heavily relies on how customer responds to the system. In research and development stage of the new parking system, a study related factor that analyze user acceptance need to be carried out. A modification model to the existing user acceptance models is developed. This research aims to explain relationship between factor behavioral intention to use, relative advantage, perceived behavioral control, personal innovativeness, security perception, and communication and information. Data processing and analysis is done using Structural Equation Modelling (SEM). Model is separated into measurement model and structural model. Result of measurement model testing shows that all measured variable and factor are convergent valid and discriminant valid. Both measurement model and structural model are also met all criteria in goodness of fit test. Out of 7 hypotheses developed to represent relationship between factors, 5 hypotheses are accepted; showing that relative advantage, personal innovativeness, and security have positive impact on behavioral intention, while personal innovativeness and communication and information have positive impact on perceived behavioral control. Effect analysis implies that relative advantage is the biggest on behavioral intention. The rank continues to perceived security and personal innovativeness. Communication and information also has small positive effect on behavioral intention. Meanwhile, perceived behavioral control has very small negative effect on behavioral.
==================================================================================================================Kemajuan teknologi, kondisi ekonomi, dan pertumbuhan populasi mendorong pertambahan jumlah kendaraan di Indonesia dari tahun ke tahun. Pertambahan ini dapat berdampak pada permasalahan sosial dan lingkungan, namun dapat pula membawa peluang untuk pendapatan daerah dari sektor parkir. Untuk meningkatkan performa sektor parkir, Pemerintah Kabupaten Sidoarjo mengusung sistem parkir baru berbasis aplikasi pada smartphone yang mana diharapkan dapat meningkatkan kualitas parkir dan pendapatan daerah. Dalam implementasinya, keberhasilan dari sebuah sistem baru sangat bergantung pada respon pengguna terhadap sistem tersebut. Dalam tahap pengembangan dari sistem parkir baru, penelitian mengenai faktor yang mempengaruhi penerimaan pengguna harus dilakukan. Karenanya, modifikasi dilakukan terhadap Technology Acceptance Model (TAM) untuk menyesuaikan kebutuhan sistem parkir digital di Sidoarjo. Riset ini bertujuan untuk menjelaskan hubungan antara keinginan untuk menggunakan parkir digital, fitur keunggulan, persepsi kontrol perilaku, sikap inovatif individu, persepsi keamaan, serta komunikasi dan informasi dalam sebuah model. Metode Structural Equation Modelling (SEM) digunakan untuk pengolahan data dan analisis. Model yang dibuat akan dibagi menjadi model pengukuran dan model struktural. Hasil test pada model menunjukan bahwa semua faktor dan variable-variabel terukur di dalamnya telah memenuhi kriteria validitas secara konvergen dan diskriminan. Baik model pengukuran maupun model structural juga telah memenuhi seluruh kriteria dari tes Goodness of Fit. Dari 7 hipotesis yang dikembangkan untuk merepresentasikan hubungan antar faktor, terdapat 5 hipotesis yang diterima yakni; fitur keunggulan, sikap inovatif individu, dan persepsi keamaan mempengaruhi keinginan untuk menggunakan system parkir digital, serta sikap inovatif individu dan komunikasi dan informasi mempengaruhi persepsi kontrol perilaku. Berdasarkan analisis efek, fitur keunggulan adalah faktor yang memiliki pengaruh paling besar terhadap keinginan untuk menggunakan system parkir digital. Peringkat selanjutnya disusul oleh persepsi keamanan dan sikap inovatif individu. Komunikasi dan informasi hanya memberika dampak yang kecil terhadap keinginan untuk menggunakan system parkir digital. Sementara itu, persepsi kontrol perilaku memberikan sedikit efek negatif terhadap keinginan untuk menggunakan sistem parkir digital.

Item Type: Thesis (Other)
Uncontrolled Keywords: Digital parking system; user acceptance; structural equation modelling; behavioral intention
Subjects: H Social Sciences > H Social Sciences (General)
H Social Sciences > HA Statistics > HA31.3 Regression. Correlation
T Technology > TL Motor vehicles. Aeronautics. Astronautics > TL175 Parking facilities
Divisions: Faculty of Industrial Technology and Systems Engineering (INDSYS) > Industrial Engineering > 26201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Saskia Putri Kamala
Date Deposited: 21 Aug 2020 09:27
Last Modified: 25 Nov 2023 16:31
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/79883

Actions (login required)

View Item View Item