Implementasi Inventory Of Hazardous Materials Pada Kapal Kontainer Menggunakan Augmented Reality

Rivaldo, Rahmat Dwicky (2020) Implementasi Inventory Of Hazardous Materials Pada Kapal Kontainer Menggunakan Augmented Reality. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[img] Text
04211640000083_Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only

Download (7MB) | Request a copy

Abstract

Pada saat ini kapal merupakan moda transportasi yang sangat penting di dunia, kapal mempunyai umur operasional dan harus didaur ulang jika sudah sampai pada usianya untuk menghemat biaya. Daur ulang kapal tidak dapat dilakukan dengan sembarangan karena kapal terdiri dari material yang bisa berbahaya bagi manusia dan lingkungan, berdasarkan hasil keputusan dari Hongkong Convention setiap kapal yang akan didaur ulang wajib memperhatikan Inventory of Hazardous Material (IHM) pada kapal yang akan di daur ulang tersebut. IHM berisi list material, lokasi, dan potensi zat berbahaya pada suatu komponen. Untuk mengetahui lokasi dari IHM perlu adanya pembacaan desain kapal yang benar oleh para pekerja dan observasi langsung ke kapal yang mana hal ini akan menghabiskan banyak biaya. Untuk menghemat biaya dan meningkatkan efektivitas salah satu cara yang bisa dilakukan adalah dengan melakukan visualisasi lokasi dari IHM menggunakan Augmented Reality. Tujuan penelitian ini adalah membuat aplikasi yang dapat memberikan visualisasi dari lokasi dan komponenn Kapal Meratus Benoa yang mengandung material berbahaya, agar dapat dipahami dan dijadikan media belajar. Pada penelitian ini terdapat alur kerja yang dimulai dengan identifikasi masalah, studi literatur, pengumpulan data, pemodelan 3D, pembuatan aplikasi AR, pengujian aplikasi, pengoperasian aplikasi dan pembagian kuesioner . Hasil dari tugas akhir ini berupa aplikasi android Augmented Reality yang menggunakan metode Marker-Based Tracking untuk pembacaannya yang berarti aplikasi ini membutuhkan media tambahan berupa marker untuk dideteksi oleh smartphone lalu akan muncul visualisasi 3D dalam bentuk augmented reality. Aplikasi ini akan dapat menunjang sektor maritim terutama dalam bidang edukasi Inventory of Hazardous Material (IHM) karena aplikasi ini menyajikan visualisasi 3D dari kapal Meratus Benoa dalam bentuk augmented reality yang mudah dipahami dan lebih efektif dan juga berisi informasi tentang komponen yang ada di kapal yang mengandung material berbahaya, lokasi dari komponen tersebut, material berbahaya yang dikandungnya, serta perkiraan kuantitas dari material berbahayanya. ======================================================================================================================== At this time, the ship is a very important mode of transportation in the world, the ship has an operational age and must be recycled if it reaches its age to save costs. Ship recycling cannot be done haphazardly because the ship consists of material that can be dangerous to humans and the environment, based on the decision of the Hong Kong Convention each ship to be recycled must pay attention to the Inventory of Hazardous Material (IHM) on the ship to be recycled. IHM contains a list of materials, locations, and potentially hazardous substances in a component. To find out the location of the IHM it is necessary to read the correct ship design by the workers and direct observation to the ship which will cost a lot of money. To save costs and increase effectiveness one way that can be done is to visualize the location of IHM using Augmented Reality. The purpose of this research is to visualize the location and equipments of Container Vessel MV. Meratus benoa that containing hazardous materials, so this research can be used as a learning media. In this research, there is a workflow that starts with problem identification, literature study, data collection, 3D modeling, AR application development, application testing, application operation, and questionnaires. distribution. The results of this final project are in the form of an Augmented Reality android application that uses the Marker-Based Tracking method for reading, which means this application needs an additional media, this application used Markers to be detected by a smartphone and the 3D visualization will appear in the form of augmented reality. This application will be able to support the maritime sector especially the education of Inventory of Hazardous Material(IHM). Because this application presents a 3D visualization of The Container Vessel MV. Meratus Benoa in the form of augmented reality which is easy to understand and more effective, and also contains the information about equipment contained the hazardous material, the location of the equipment, type of hazardous material, and the approximate quantity of the hazard.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: Pemodelan 3D, Daur Ulang, Media Belajar, Augmented Reality, Inventory of Hazardous Materials, 3D Modeling, Recycled, Learning Media
Subjects: T Technology > T Technology (General)
T Technology > T Technology (General) > T58.5 Information technology. IT--Auditing
V Naval Science > VC Naval Maintenance > VC 270-279 Equipment of vessels, supplier,allowances,etc
V Naval Science > VK > VK200 Merchant marine--Safety measures
Divisions: Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Marine Engineering > 36202-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Rahmat Dwicky Rivaldo
Date Deposited: 21 Aug 2020 02:49
Last Modified: 21 Aug 2020 02:49
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/79904

Actions (login required)

View Item View Item