Pramesti, Stefanie Ghea Galuh (2020) ECONOMIC ANALYSIS ON THE IMPLEMENTATION OF DIGITAL PARKING SYSTEM (STUDY CASE: SIDOARJO REGENCY). Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.
Preview |
Text
02411640000109-Undergraduate_Thesis.pdf Download (1MB) | Preview |
Abstract
Fasilitas parkir yang dikelola oleh pemerintahan memiliki berbagai macam fungsi, salah satunya adalah sebagai sumber pemasukan untuk pemerintah daerah. Suatu permasalahan yang dialami dalam pengelolaan fasilitas parkir adalah sistem parkir yang kurang efektif dari segi pemungutan biaya serta kemacetan yang disebabkan oleh aktivitas pencarian parkir. Didukung dengan pertumbuhan teknologi yang pesat, pemerintah kabupaten Sidoarjo berniat untuk membuat sistem parkir baru yang selain akan menguntungkan masyarakat Sidoarjo, dapat pula memaksimalkan potensi keuntungan dari retribusi parkir. Pemerintah Daerah kabupaten Sidoarjo merencakan untuk mengaplikasikan sistem parkir digital, yang dapat disebut e-parking, dengan bantuan digital application developer. Untuk menentukan apakah sistem parkir e-parking memiliki dampak positif bagi perekonomian daerah Sidoarjo, penelitian ini akan membahas analisis ekonomi pada implementasi digital parking system. Analisis ekonomi yang dilakukan merupakan perbandingan antara benefit dan cost dari implementasi sistem e-parking, dimana benefit yang dimaksut adalah pemasukan dari retribusi parkir, penghematan Biaya Operasional Kendaraan dan nilai waktu. Parameter yang digunakan untuk mendeterminasi kelayakan ekonomi pada penelitian ini adalah Benefit-Cost Ratio. Analisis sensitivitas juga dilakukan untuk mengetahui kesensitivitas dari input variable yang digunakan dalam analisis ekonomi. Tujuan dari penelitian ini adalah menganalisis kelayakan ekonomi dari sistem parkir digital dan sebagai salah satu tolak ukur kelayakan implementasi sistem parkir digital di Kabupaten Sidoarjo. Hasil dari analisis ekonomi implementasi digital parking system adalah BCR sebesar 1,659 yang menandakan bahwa digital parking system layak diimplementasikan, dengan hasil analisis sensitivitas yang menyatakan bahwa minimal parking users adalah 70% dari total potensial dan maksimum 34 petugas parkir untuk mempertahankan kelayakan digital parking system.
=========================================================
Parking facilities managed by the government has various functions, one of which is as a source of income for regional governments. A problem that occurs in managing parking facility is the ineffective parking system in terms of fee collection and congestion due to cruising activities to search for parking slots. Supported by the growth of technological development, Sidoarjo Regency regional government sought out to create a new parking system that not only will benefit the Sidoarjo community, but also maximize the potential revenue from parking retribution.The regional government has planned to apply a digital parking system, which can be referred to as e-parking, with the help of a digital application developer. To determine whether the parking system will be beneficial to economic welfare of Sidoarjo, this research will discuss the economic analysis of digital parking system implementation. Economic analysis in this research is in the form of comparison between the benefit and cost of e-parking implementation, where the benefits are income from parking retribution. savings in Vehicle Operating Cost and time value. Parameters used to determine the economic feasibility in this research is Benefit-Cost Ratio. Sensitivity analysis is also done to identify sensitivity of each input variable used in the economic analysis. The goal for this research is to analyze the economic feasibility of digital parking system and to act as one of the benchmarks to measure the feasibility of digital parking system implementation in Sidoarjo Regency. The result of the economic analysis on the implementation of digital parking system is a BCR value of 1.659 which indicates that the digital parking system is feasible, with the result of sensitivity analysis that states a minimum of 70% parking users out of the total potential and maximum of 34 parking officers to maintain the feasibility of the digital parking system.
Item Type: | Thesis (Other) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Sistem parkir digital, analisis ekonomi, biaya operasional kendaraan, nilai waktu, Benefit-Cost Ratio, Sensitivity Analysis, Digital parking system, economic analysis, vehicle operating cost, time value, Benefit-Cost Ratio, Sensitivity Analysis |
Subjects: | H Social Sciences > HG Finance H Social Sciences > HG Finance > HG4529 Investment analysis T Technology > T Technology (General) |
Divisions: | Faculty of Industrial Technology and Systems Engineering (INDSYS) > Industrial Engineering > 26201-(S1) Undergraduate Thesis |
Depositing User: | Stefanie Ghea Galuh Pramesti |
Date Deposited: | 21 Aug 2020 05:47 |
Last Modified: | 12 Oct 2023 11:05 |
URI: | http://repository.its.ac.id/id/eprint/79965 |
Actions (login required)
View Item |