Development of a Decision-Support Tool for Suggesting the Optimum Ship Speed under Irregular Sea and Weather Conditions with Different Drafts

Natasya, Felia (2020) Development of a Decision-Support Tool for Suggesting the Optimum Ship Speed under Irregular Sea and Weather Conditions with Different Drafts. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[img] Text
04211641000002-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only

Download (1MB) | Request a copy

Abstract

Dalam industri pelayaran, efisiensi energi menjadi perhatian utama untuk mengurangi konsumsi bahan bakar dan emisi. Salah satu cara untuk menghemat bahan bakar tersebut adalah dengan mengoptimalkan pelayaran dengan memilih kecepatan optimal untuk setiap wilayah perairan yang sesuai. Banyak kapal yang melewati kanal untuk mempersingkat waktu pelayaran atau terkadang kapal melakukan perjalanan melalui wilayah sungai yang biasa digunakan untuk transportasi perairan darat. Pengaruh air yang terbatas bisa menjadi masalah untuk mengoptimalkan pelayaran. Mengacu pada karya Hafidh, alat dikembangkan dengan menggunakan parameter desain kapal dari kapal general cargo yang beroperasi di kanal. Pemodelan tahanan kapal pada air tenang dan tahanan tambahan akibat wilayah air terbatas diolah menggunakan software MATLAB-Simulink. Alat tersebut mampu mengoptimalkan perjalanan dengan memberikan nilai daya dan bahan bakar yang dikonsumsi (€ / nm) untuk nilai kecepatan tertentu pada kedalaman dan luas perairan yang berbeda. Hasil analisis menunjukkan bahwa pada saat kapal dioperasikan di daerah perairan terbatas dengan kedalaman air 5 m, dan lebar perairan 50 m maka daya yang dibutuhkan untuk mencapai kecepatan 7 knot adalah 150 kW lebih tinggi dari daya yang dibutuhkan untuk mencapai kecepatan yang sama pada kedalaman air 7 m dan lebar air 50 m. Untuk kapal yang melaju lebih rendah 0,5 knot pada 6,0 knot dengan kedalaman air 3 m dan lebar air 50 m, 221 € biaya bahan bakar dapat dihemat dengan parameter ekonomi lain yang dianggap konstan. ========================================================================================== In shipping industry, energy efficiency has become a major attention to reduce the fuel consumption and emission. One of the way to create those fuel savings is by optimizing the voyage by choosing the optimum speed for each suitable water area. Many ships are passing through canal to cut the voyage time or sometimes ship travels through river area, which is common for inland water transport. The influence of restricted water can be an issue to optimize the voyage. Referring to a work by Hafidh, a tool has been developed using the ship design parameter from a general cargo ship, which operates in a canal. The modelling of ship calm water resistance and additional resistance due to restricted water are processed using MATLAB-Simulink software. The tool is able to optimize the voyage by giving out the value of power and fuel consumed (€/nm) for a certain speed value under different water depth and breadth. The result of the analysis show that when the ship is operated in restricted water area with water depth 5 m, and water breadth 50 m, the power needed to achieve speed 7 knots is 150 kW higher than the power needed to achieve the same speed on water depth 7 m and water breadth 50 m. For a ship to go lower by 0.5 knots at 6.0 knots with water depth 3 m and water breadth 50 m, 221 € of fuel cost can be saved with other economic parameters considered as constant.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: Resistance Model, Restricted Water Area, Voyage Optimization
Subjects: V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering > VM276.A1 Fuel (Including supplies, costs, etc.)
V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering > VM751 Resistance and propulsion of ships
Divisions: Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Marine Engineering > 36202-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Felia Natasya
Date Deposited: 23 Aug 2020 08:34
Last Modified: 23 Aug 2020 08:34
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/80129

Actions (login required)

View Item View Item