Ariestya, Andra (2020) Pemodelan Sistem Dinamik Pada Pembangunan Konversi Kapal Tanker Menjadi Floating, Production, Storage, and Offloading (FPSO). Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.
Preview |
Text
04211640000005-Undergradute_Thesis.pdf Download (2MB) | Preview |
Abstract
Floating, Production, Storage, and Offloading (FPSO) merupakan instalasi lepas pantai yang digunakan untuk memproses dan menyimpan minyak mentah dari sumur untuk selanjutnya dibawa menggunakan kapal tanker menuju ke kilang minyak. Salah satu skema yang umum pada pembangunan FPSO adalah dengan mengonversi kapal tanker yang sudah dibangun menjadi FPSO. Secara ekonomis, proyek pembangunan FPSO dengan cara mengonversi kapal tanker memiliki modal awal dan operational cost yang lebih rendah dibandingkan pembangunan FPSO dari awal. Studi ini bertujuan untuk menentukan aspek-aspek yang dapat mengurangi biaya dalam proyek pembangunan konversi kapal tanker menjadi FPSO. Pada penelitian ini ditentukan variabel-variabel yang dapat mempengaruhi proyek pengoversian kapal tanker menjadi FPSO dengan pendekatan pada asas kepuasan pelanggan yaitu Quality, Cost, and Delivery (QCD). Pemecahan terhadap masalah dilakukan menggunakan pendekatan model Sistem Dinamik untuk mengetahui hubungan kausalitas (sebab-akibat) antar variabel dan pengaruhnya terhadap biaya proyek pembangunan konversi kapal tanker menjadi FPSO. Analisa dilakukan menggunakan analisa sensitivitas dan memberikan hasil dimana variabel yang paling berpengaruh berturut-turut yaitu shipyard class, penalty during production, lead time, subcon factor, amount of worker, dan pricing. Penyelesaian tugas akhir ini diharapakan dapat memberikan solusi untuk mengurangi biaya proyek pengonversian kapal tanker menjadi FPSO guna menunjang kegiatan eksploitasi minyak dan gas bumi di Indonesia.
=========================================================
=========================================================
Floating, Production, Storage, and Offloading (FPSO) is an offshore installation that is used to process and store crude oil from wells and then transport it using tankers to oil refineries. One common scheme in the construction of an FPSO is by converting a tanker into an FPSO. Economically, the FPSO construction project by converting the tanker has a lower initial capital cost and operational cost compared to the new build FPSO construction. This study aims to determine aspects that can reduce costs in the project of converting a tanker to a FPSO. In this study, the variables that can influence the conversion of a tanker into a FPSO project are determined by approaching the principle of customer satisfaction, called Quality, Cost, and Delivery (QCD). The solution to the problem is carried out using a system dynamic model approach to determine the causality (cause-effect) relationship between variables and its effect on the cost of the project to convert a tanker to a FPSO. The analysis is taken by sensitivity analysis and give the result of the biggest variables that lead in cost of conversion respectively are shipyard class, penalty during production, lead time, subcon factor, amount of worker, and the accuracy of pricing. The simulation model produced using system dynamics modelling is expected to be able to provide a solution to reduce the project cost of conversion a tanker to FPSO to support oil and gas exploitation activities in Indonesia.
Item Type: | Thesis (Other) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | FPSO, Tanker Conversion, QCD, System Dynamics |
Subjects: | V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering > VM298.5 Shipbuilding industri. Shipyards |
Divisions: | Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Marine Engineering > 36202-(S1) Undergraduate Thesis |
Depositing User: | Andra Ariestya |
Date Deposited: | 23 Aug 2020 08:48 |
Last Modified: | 07 Jun 2023 14:57 |
URI: | http://repository.its.ac.id/id/eprint/80649 |
Actions (login required)
View Item |