Rosyidah, Zakiyatur (2020) Analisis Mengenai Pola Jadwal Kapal untuk Mendukung Pembuatan Scheduling Maintenance Alat Harbour Mobile Crane (HMC) dengan Metode Lean Six Sigma. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.
Preview |
Text
02111440000062-Undergraduate_Thesis.pdf Download (1MB) | Preview |
Abstract
Banyaknya jumlah kapal yang datang sangat tinggi, sehingga mengakibatkan tidak teraturnya system pelaksanaan maintenance pada alat Harbour Mobile Crane (HMC) di pelabuhan dan cenderung bertabrakan dengan jadwal kegiatan maintenance. Hal tersebut mengakibatkan nilai kinerja dari pelabuhan menurun yang dapat dilihat dari waktu tambat kapal di pelabuhan semakin lama. Untuk itu diperlukan pembuatan scheduling maintenance pada HMC serta diperlukan analisis mengenai pola jadwal kedatangan kapal untuk mengetahui penjadwalan maintenance HMC yang tepat.
Pada penelitian kali ini metode yang digunakan untuk mencapai tujuan yakni dengan menggunakan metode Lean Six Sigma dengan menggunakan metode DMAIC. Data yang akan diolah pada penelitian ini adalah data histori dari salah satu pelabuhan tahun 2018. Data penelitian dibentuk grafik yang menggambarkan pola jadwal kedatangan kapal. Tahap selanjutnya dilakukan pengukuran terhadap permasalahan jadwal kapal dengan menyusun forecast pada data jadwal kedatangan pada tahun berikutnya. Dari hasil forecast tersebut kemudian dapat disusun jadwal mengenai scheduling maintenance alat HMC dengan pertimbangan berapa lama waktu maintenance yang dibutuhkan dan dilakukan improvement pada data tersebut dengan penjadwalan HMC setiap hari dalam setahun.
Berdasarkan hasil dari analisa penelitian ini yaitu jadwal kedatangan kapal di pelabuhan dari tahun ketahun jadwalnya sama, untuk penjadwalan tahun selanjutnya yaitu dengan cara menyesuaikannya dengan hari besar. Adanya jadwal hari besar nasional memperkirakan bahwa jumlah kapal yang sandar pada tanggal tersebut menjadi minimum dan kapal lainnya akan sandar pada tanggal sebelum atau sesudah tanggal tersebut. Penjadwalan maintenance HMC berdasarkan tanggal berapa jumlah kapal di antara range empat hingga delapan kapal. Hal ini dipengaruhi oleh ketersediaan dari staff maintenance dari pihak terminal petikemas. Pada penjadwalan maintenance terdapat dua arahan maintenance, yaitu overhaul maintenance dan monthly maintenance. Penjadwalan overhaul maintenance pada setiap alat HMC dilakukan satu kali dalam satu tahun, sedangkan untuk monthly maintenance setiap alat HMC dilakukan satu kali selama satu bulan. Sehingga dalam satu tahun terdapat 165 hari jadwal pelaksanaan maintenance alat HMC.
"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
=========================================================
The number of ships arriving is very high, so that resulting an irregular maintenance implementation system for the Harbor Mobile Crane (HMC) equipment at the port and tends to collide with the maintenance activity schedule. This causes the performance value of the port decreases which can be seen from the longer mooring times at the port. For this reason, it is necessary to make maintenance scheduling on the HMC and an analysis of the ship arrival schedule pattern is needed to determine the proper HMC maintenance scheduling.
In this research, the method used to achieve the goal is using the Lean Six Sigma method using the DMAIC method. The data that will be processed in this research is historical data from one of the ports in 2018. The research data is formed by graphs that describe the pattern of ship arrivals. The next step is to measure the ship schedule problem by compiling a forecast on the arrival schedule data for the following year. From the results of these forecast, a schedule can be arranged regarding the equipment maintenance scheduling of HMC by considering how long maintenance is needed and improvement is made to the data by scheduling the HMC every day of the year.
Based on the results of the analysis of this research, the schedule of ship arrivals at the port from year to year is the same, for scheduling the following year, namely by adjusting it to the big day. The existence of a national holiday schedule predicts that the number of ships that dock on that date is a minimum and other ships will dock on the date before or after that date. HMC maintenance scheduling is based on what date the number of ships is between the range of four to eight vessels. This is influenced by the availability of maintenance staff from the container terminal. In maintenance scheduling, there are two maintenance directions, namely overhaul maintenance and monthly maintenance. Overhaul maintenance scheduling for each HMC is done once a year, while for monthly maintenance, each HMC is done once a month. So that in one year there are 165 days of HMC maintenance schedule.
Item Type: | Thesis (Other) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Kata kunci: scheduling maintenance, DMAIC, forecast. Keywords: scheduling maintenance, DMAIC, forecast. |
Subjects: | T Technology > TJ Mechanical engineering and machinery > TJ174 Maintenance and repair of machinery T Technology > TS Manufactures > TS174 Maintainability (Engineering) . Reliability (Engineering) |
Divisions: | Faculty of Industrial Technology > Mechanical Engineering > 21201-(S1) Undergraduate Thesis |
Depositing User: | Zakiyatur Rosyidah |
Date Deposited: | 31 Aug 2020 02:57 |
Last Modified: | 10 Jan 2024 00:44 |
URI: | http://repository.its.ac.id/id/eprint/81619 |
Actions (login required)
View Item |