Analisa Tegangan Piston Dan Connecting Rod Pada Motor Diesel 4 Langkah 125 Hp

Fauzie, Firdha (2014) Analisa Tegangan Piston Dan Connecting Rod Pada Motor Diesel 4 Langkah 125 Hp. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember Surabaya.

[thumbnail of 4212105023-Undergraduate_Thesis.pdf]
Preview
Text
4212105023-Undergraduate_Thesis.pdf - Published Version

Download (3MB) | Preview

Abstract

Reverse engineering adalah salah satu metode dalam
mendesain motor diesel dengan menggunakan motor diesel yang
sudah ada sebagai referensi dan acuan dalam membuat desain.
Salah satu komponen penting dalam motor diesel adalah Piston
dan Connecting Rod, karena bersinggungan langsung dengan
ruang bakar yang menghasilkan tekanan dan temperatur yang
tinggi.Desain ini menggunakan empat macam material (AlSi 12
CuNiMg forget, AlSi 12 Cu4Ni2Mg, AlSi 18 CuNiMg, AlSi 25
CuNiMg) dengan dua macam model sedangkan pada connecting
rod menggunakan dua macam material (C-70 dan AlSi 1045)
pada satu model yang sama. Dari hasil analisa, material yang
paling kuat adalah AlSi 12 CuNiMg forget dengan tegangan
maksimal 113,5 N/mm
2
dan 161.87 N/mm
2
pada model yang
tidak menggunakan lubang pada area ring oil dan mengalami
Thermal Stress sebesar 18,674 Mpa.Pada model yang
menggunakan lubang Oil pada area ring oil teganganya adalah
25.773 Mpa. Tegangan terbesar terjadi pada area pin dan lubang
oil pada area ring oil,Sedangkan pada connecting rod tegangan
terbesar terjadi pada area lubang oil pendinging sebesar 32,74
2
N/mm
============================================================================================
Reverse engineering is a kind of methods to design the
diesel engine that use general design of diesel engine as the
reference. One of the important part of diesel engine is piston and
connecting rod, because it’s immediately connected to the
combustion chamber which produce pressure and high
temperature. In this design’s planning that uses four kinds of
material (AlSi 12 CuNiMg forget, AlSi 12 Cu4Ni2Mg, AlSi 18
CuNiMg, AlSi 25 CuNiMg) in two models. Meanwhile the
connecting rod uses two kind of materials (C-70 dan AlSi 1045)
in a same model. The strongest of analysis result for piston AlSi
12 CuNiMg forget whith the maximum stress is 113,5 N/mm
2
and
2
161.87 N/mm
in the hole’s model of ring oil area and the
thermal stress is 25,773 Mpa, whereas the other model that not
use the hole on ring oil area is 18,674 Mpa. The highest stress is
on pin area and oil hole on ring oil area.Meanwhile the biggest
stress of connecting rod is on cooling oil’s hole as 32,74 N/mm
2

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Additional Information: RSSP 623.872 36 Fau a
Uncontrolled Keywords: Piston, Connecting Rod, Thermal Stress, Total Stress.
Subjects: T Technology > TJ Mechanical engineering and machinery > TJ799 Diesel motor--Electronic control.
T Technology > TL Motor vehicles. Aeronautics. Astronautics > TL214 Automobiles--Motors--Pistons and piston rings.
Divisions: Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Naval Architecture and Shipbuilding Engineering > 36201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: EKO BUDI RAHARJO
Date Deposited: 19 Nov 2020 05:38
Last Modified: 19 Nov 2020 05:38
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/82266

Actions (login required)

View Item View Item