Studi Estimasi Laju Korosi Mooring Chain Untuk Penggunaan di Daerah Perairan Tropis

Atikanta, Sista Mutya (2020) Studi Estimasi Laju Korosi Mooring Chain Untuk Penggunaan di Daerah Perairan Tropis. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 04311640000072-Undergraduate_Thesis.pdf]
Preview
Text
04311640000072-Undergraduate_Thesis.pdf

Download (6MB) | Preview

Abstract

Mooring integrity menjadi perhatian penting dalam industri lepas pantai. Namun, adanya
beberapa kegagalan dari sistem tambat yang berkaitan dengan korosi pada rantai menyebabkan
umur desain aktual sistem tambat menjadi lebih rendah dari umur servis operasi (D’Souza dan
Majhi, 2013). Sebagian besar insiden tersebut terjadi di perairan tropis. Sampai sekarang kode
desain untuk struktur di perairan tropis banyak yang masih terpaku pada kode untuk North Sea,
meskipun keduanya memiliki kondisi lingkungan yang selisihnya jauh (Chaplin et al., 2007).
Penelitian ini dilakukan untuk mengetahui besarnya pengaruh lingkungan tropis dan mencari
estimasi empiris dari parameter yang diduga memiliki pengaruh besar terhadap korosi yang
terjadi pada perairan tropis. Lalu, corrosion loss (mm/tahun) yang didapat menggunakan
estimasi empiris tersebut akan dibandingkan dengan wear allowance (mm/tahun) yang tertera
pada rules yang ada dan banyak dipakai untuk dibandingkan. Penelitian ini menghasilkan
fungsi persamaan untuk mencari corrosion loss berdasarkan parameter Suhu, kecepatan arus,
dan DIN untuk dua tingkat yang berbeda yaitu DIN level konsentrasi rendah, dan DIN level
konsentrasi tinggi yang dianalisa untuk dua jenis letak korosi yang terjadi pada chain, yakni
daerah splashzone dan immersed. Parameter baru yang menandakan lokasi korosi ini
dilambangkan dengan fz yang menyatakan faktor lokasi, dengan nilai fz 1 untuk daerah
teredam dan 1.312 untuk daerah splashzone. Dalam penelitian ini, semua parameter yang
mempengaruhi korosi pada perairan tropis ini menghasilkan persamaan fungsi akhir berupa
estimasi empiris dari corrosion loss
==============================================================================================
Mooring integrity is an important concern in the offshore industry. However, there are several
failures of the mooring system related to corrosion of the chain causing the actual design life
of the mooring system to be lower than the operating service life (D'Souza and Majhi, 2013).
Most of these incidents occurred in tropical waters. Until now, many design codes for structures
in tropical waters are still based on the code for the North Sea, even though both have different
environmental conditions (Chaplin et al., 2007). This research was conducted to determine the
magnitude of the influence of the tropical environment and to seek empirical estimates of the
parameters that are thought to have a major effect on corrosion that occurs in tropical waters.
Then, the corrosion loss (mm / year) obtained using the empirical estimate will be compared
with the wear allowance (mm / year) stated in the existing design rules for comparison. The
result of this study produces an equation function for findimg the corrosion loss based on the
parameters of temperature, current velocity, and DIN for two different levels, namely low
concentration level DIN, and high concentration level DIN. The function is able to analyze the
estimation of corrosion occurs in two different locations in the chain, namely the splashzone
area and immersed area. This new parameter indicating the location of the corrosion is denoted
by fz which represents the location factor, with a value of fz of 1 for the immersed area and
1.312 for splashzone area. Finally, athe parameters that influence corrosion in tropical waters
produce the final function equation in the form of an empirical estimate of corrosion loss

Item Type: Thesis (Other)
Uncontrolled Keywords: Pemodelan, Korosi, Rantai Tambat, Perairan Tropis, Model, Corrosion, Mooring Chain, Tropical Seawaters
Subjects: T Technology > TC Hydraulic engineering. Ocean engineering
Divisions: Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Ocean Engineering > 38201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: SISTA MUTYA ATIKANTA
Date Deposited: 25 Feb 2021 13:52
Last Modified: 09 Jul 2024 16:55
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/82873

Actions (login required)

View Item View Item