Desain Model Pelatihan Instruktur E-Learning

Putri, Dinda Meidianti Kusuma (2021) Desain Model Pelatihan Instruktur E-Learning. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 05211740000006-Undergraduate_Thesis.pdf] Text
05211740000006-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only

Download (7MB) | Request a copy

Abstract

Indonesia merupakan salah satu negara yang menerapkan
sistem MOOC. Namun sayangnya penerapan sistem tersebut
kurang berjalan dengan baik. Terdapat beberapa masalah teknis yang terjadi pada penerapan teknis tersebut, diantaranya adalah sedikitnya peserta yang menyelesaikan kursus sampai selesai, selama kursus peserta kurang berinteraksi, banyak masalah dalam penilaian, kursus sulit diikuti, serta kurangnya keterampilan peserta dan instruktur/dosen dalam menggunakan sistem tersebut. Dengan adanya pengaruh yang besar dari instruktur dalam menyampaikan kegiatan dan mengelola peserta e-learning, maka dari itu perlu adanya pelatihan untuk instruktur dalam menggunakan fitur yang terdapat pada e-learning. Di dalam pelatihan tersebut tentunya dibutuhkan suatu desain model pelatihan untuk membantu penggunaan e-learning.
Pada pengerjaan tugas akhir ini, desain model pelatihan yang telah dibuat berfokus untuk dosen yang menggunakan suatu e-learning yaitu itsDaring. Desain model pelatihan tersebut disusun dengan mengacu pada model pelatihan ADDIE. Model pelatihan ADDIE yang sistematik menjadikan model ini termasuk model yang sederhana, sehingga mudah untuk diterapkan. Penyusunan model pelatihan tersebut menggunakan strategi pembelajaran ekspositori, yang mana dalam proses penyampaian materi dilakukan secara verbal. Materi yang ada disusun menggunakan Bloom’s Digital Taxonomy Verb. Bloom’s Digital Taxonomy Verb digunakan untuk dapat membantu memperjelas tujuan dari pelatihan. Dalam menyampaikan materi digunakan beberapa media pembelajaran yaitu materi yang ditampilkan pada halaman FAQ pada itsDaring, materi yang ditampilkan dengan slide pada power point dan juga adanya video untuk menyampaikan aktivitas yang harus dilakukan dilakukan dalam menggunakan itsDaring secara visual. Terdapat game yang juga digunakan pada pelatihan ini, untuk peserta dapat melakukan latihan soal sebelum mengerjakan kuis. Dengan model penyampaian materi yang digunakan pada pelatihan dapat meningkatkan
kemampuan yang dimiliki oleh instruktur dalam menggunakan
itsDaring, hal ini dilihat dari adanya peningkatan hasil kuis dan penyelesaian tugas yang diberikan pada pelatihan. Dengan begitu diharapkan instruktur atau dosen dapat memaksimalkan penggunaan fitur yang terdapat pada itsDaring.
================================================================================================
Indonesia is one of the countries that applies the MOOC system. But unfortunately the application of the system is not going well. There are several technical problems that occur in this technical application, including the small number of participants who complete the course to completion, during the course the participants do not interact, many problems in assessment, difficult courses to follow, and the lack of skills of participants and instructors / lecturers in using the system. With the great influence of the instructor in delivering activities and managing e-learning participants, therefore there is a need for training for instructors in using the features contained in e-learning. In this training, of course, a training model design is needed to assist the use of e-learning.
In this final project, the training model design that has been made focuses on lecturers who use an e-learning, namely itsDaring. The design of the training model is prepared by referring to the ADDIE training model. The systematic ADDIE training model makes this model a simple model, making it easy to apply. The formulation of the training model uses an expository learning strategy, in which the material delivery process is done verbally. The material is prepared using Bloom's Digital Taxonomy Verb. Bloom's Digital Taxonomy Verb is used to help clarify the purpose of the training. In delivering the material, several learning media are used, namely the material displayed on the FAQ page on itsDaring, the material displayed with slides on a power point and also a video to convey the activities that must be done using itsDaring
visually. There is a game that is also used in this training, for participants to do practice questions before taking the quiz. With the model of delivering the material used in the training, it can increase the ability of the instructor to use itsDaring, this can be seen from the increase in the results of quizzes and the completion of assignments given in the training. That way, it is hoped that the instructor or lecturer can maximize the use of the features contained in itsDaring.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: Model Desain Pelatihan, ADDIE, itsDaring, Strategi Pembelajaran Ekspositori, Bloom’s Digital Taxonomy Verb Design Training Model, ADDIE, itsDaring, Ekspositori Learning Strategies, Bloom’s Digital Taxonomy Verb
Subjects: T Technology > T Technology (General) > T58.6 Management information systems
Divisions: Faculty of Intelligent Electrical and Informatics Technology (ELECTICS) > Information System > 57201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Dinda Meidianti Kusuma Putri
Date Deposited: 12 Mar 2021 08:52
Last Modified: 12 Mar 2021 08:52
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/84170

Actions (login required)

View Item View Item