Perencanaan Jalan Berkeselamatan di Kabupaten Tuban

Suswanto, Abid Meihendra (2021) Perencanaan Jalan Berkeselamatan di Kabupaten Tuban. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 03111740000091-Undergraduate_Thesis.pdf] Text
03111740000091-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 October 2023.

Download (3MB) | Request a copy

Abstract

Perkembangan Kabupaten Tuban yang cukup pesat adalah
bentuk keberhasilan program pembangunan pemerintah agar
dapat meningkatkan kualitas dan standard hidup penduduk
Kabupaten Tuban. Perkembangan tersebut tentu berkaitan erat dengan pertambahan penduduk yang akan membawa dampak
pada peningkatan kebutuhan akan pelayanan jalan dan sistem
transportasi. Kabupaten Tuban juga mempunyai angka kecelakaan yang cukup tinggi. Sering terjadinya kecelakaan di Kabupaten Tuban di daerah-daerah ataupun ruas jalan tertentu membuat perlu dilakukannya audit dan peninjauan terhadap jalan tersebut. Karena kecelakaan dapat terjadi disebabkan banyak faktor, diantaranya kelalaian pengguna jalan, tidak patuhnya pengguna jalan dengan peraturan, dan kondisi infrastruktur jalan yang kurang baik maupun kondisi lingkungan yang tidak mendukung.

Berdasarkan permasalahan tersebut, dilakukan analisis
mengenai kecelakaan lalu lintas di ruas jalan nasional Kabupaten Tuban dengan pengolahan data kecelakaan lalu lintas jalan raya tahun 2018 sampai 2020, data volume kendaraan, dan data panjang jalan. Metode yang digunakan dalam analisis ini diantaranya adalah Z-Score untuk mengetahui ruas-ruas jalan yang rawan terjadi kecelakaan, metode Angka Kecelakaan (Accident Rate) untuk mengetahui angka kecelakaan dari tingkat keparahan korban, metode The Gross Output (Human Capital) untuk mengetahui besaran kerugian akibat dari kecelakaan, dan menggambar Collision Diagram untuk mengetahui Blackspot pada ruas jalan yang rawan terjadi kecelakaan.

Dari hasil analisis memperlihatkan bahwa angka kecelakaan
tertinggi pada tahun 2018 sampai 2020 untuk kelas meninggal dunia, luka berat, dan luka ringan adalah jalan Raya Semarang dengan angka kecelakaan sebesar 6,71 orang per satu juta kendaraan kilometer, sedangkan untuk kelas luka berat sebesar 1,92 orang per satu juta kendaraan kilometer, dan untuk korban kelas luka ringan sebesar 12,46 orang per satu juta kendaraan kilometer. Daerah rawan kecelakaan (Black Site) dengan nilai terbesar terdapat pada ruas jalan P. Sudirman, dengan nilai Z-Score selama 3 tahun sebesar 2,15 dan nilai Z-Score pada tahun
terakhir sebesar 2,15. Total biaya korban kecelakaan berdasarkan metode gross output human capital pada 10 ruas jalan di Kabupaten Tuban adalah pada tahun 2018 sebesar
Rp12.377.627.618,00-, untuk tahun 2019 sebesar Rp 11.034.625.646,00-, dan tahun 2020 sebesar Rp
11.092.312.461,00-.
=====================================================================================================
The rapid development of Tuban Regency is the progress of the government's development program in order to improve the quality and standard of living of the population of Tuban Regency. This development is certainly closely related to population growth which will have an impact on increasing the need for road services and transportation systems. Tuban Regency also has a fairly high accident rate. Frequent accidents in Tuban Regency in certain areas or roads make it necessary to audit and search for these roads. Because accidents can occur due to many factors, including the negligence of road users, non-compliance of road users with regulations, and poor road infrastructure conditions and environmental conditions that are not supportive.

Based on these problems, an analysis of traffic accidents on the national roads of Tuban Regency was carried out by processing road traffic accident data from 2018 to 2020, vehicle volume data, and road length data. The methods used in this analysis include the Z-Score to determine the road sections that are prone to accidents, the Accident Rate method to determine the accident rate from the severity of the victim, The Gross Output (Human Capital) method to determine the amount of loss the result of an accident, and draw a Collision Diagram to find out blackspots on road sections that are prone to accidents.

From the analysis results show that the highest accident rate in 2018 to 2020 for the class died, seriously injured, and lightly injured was the Semarang Highway with an accident rate of 6.71 people per one million vehicle kilometers, while for the seriously injured class it was 1.92 people per one million vehicle kilometers, and for victims of minor injuries of 12.46 people per one million vehicle kilometers. Accident-prone areas (Black Site) with the largest value on the P. Sudirman road segment, with a Z-Score value for 3 years of 2.15 and a Z-Score value of 2.15 in the last year. The total accident cost based on the gross human capital output method on 10 roads in Tuban Regency was in 2018 of Rp. 12,377,627,618.00-, for 2019 of Rp. 11,034,625,646.00, and in 2020 of Rp. 11,092. 312,461.00-.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: Kecelakaan lalu lintas, Angka Kecelakaan, Z-Score, Collision Diagram, The Gross Output (Human Capital)
Subjects: T Technology > TA Engineering (General). Civil engineering (General)
T Technology > TE Highway engineering. Roads and pavements
Divisions: Faculty of Civil, Planning, and Geo Engineering (CIVPLAN) > Civil Engineering > 22201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: ABID MEIHENDRA SUSWANTO
Date Deposited: 10 Aug 2021 12:13
Last Modified: 10 Aug 2021 12:13
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/85395

Actions (login required)

View Item View Item