Aji, Harvesta Anugerah (2021) Analisa Potensi Kecelakaan Berkendaraan Dan Perencanaan Jalan Berkeselamatan Di Kota Madiun. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.
Text
03111740000065-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version Restricted to Repository staff only until 1 October 2021. Download (7MB) | Request a copy |
Abstract
Berdasarkan data kecelakaan Polres Kota Madiun Tahun 2018, Tahun 2019 dan Tahun 2020 di 13 (tiga belas) Ruas jalan nasional Kota Madiun, kecelakaan lalu lintas di katagorikan Luka Ringan, Luka Berat dan Meninggal Dunia. Jumlah Bobot Korban Kecelakaan Terbesar 1 = 59 adalah Ruas Jalan Nasional Jalan D.I. Panjaitan dan Jumlah Bobot Korban Kecelakaan Terbesar 2 = 50 adalah Ruas Jalan Nasional Jalan Yos Sudarso. Oleh karena itu, Ruas Jalan Nasional yang akan diuji Laik Fungsi Jalan adalah Jalan D.I. Panjaitan dan Jalan Yos Sudarso.
Survei volume lalu lintas VLHR di Ruas Jalan D.I. Panjaitan didapat VLHR Tahun 2021 = 11.975 smp/hari pada jam 06.00-07.00 arah masuk kota Madiun dan VLHR Tahun 2021= = 12.221 smp/hari pada jam 12.00-13.00 arah keluar kota Madiun. Sedangkn, survei volume lalu lintas VLHR di Ruas Jalan Yos Sudarso didapat VLHR Tahun 2021 = 9.892 smp/hari pada jam 07.00-08.00 arah masuk kota Madiun dan VLHR Tahun 2021= 9.792 smp/hari pada jam 15.30-16.30 arah keluar kota Madiun.
Kondisi kerataan jalan dinilai berdasarkan International Rougness Index IRI. Hasil Survei IRI Ruas Jalan D.I. Panjaitan IRI: 1,88 m/km, syarat Laik Kerataan IRI ≤ 4. Sedangkan, hasil Survei IRI Ruas Jalan Yos Sudarso IRI: 1,56 m/km
Uji Laik Fungsi Ruas Jalan D.I. Panjaitan diperoleh elemen-elemen jalan yang memenuhi persyaratan teknis jalan sebagai hasil uji laik fungsi jalan namun masih menimbulkan permasalahan keselamatan jalan adalah Bahu jalan yang minim (20-50 cm), Pohon di bahu jalan, Saluran tepi jalan yang terbuka agar tertutup dan Tanaman dan Tinggi Pulau Jalan Simpang Empat di Jl. Sukarno Hatta sedikit menghalangi pandangan dari Sukarno Hatta ke Jl. Madiun Ponorogo. Sedangkan elemen-elemen jalan yang tidak memenuhi persyaratan teknis namun tidak menimbulkan permasalahan keselamatan jalan adalah Lebar/dimensi selokan samping, Lebar ambang pengaman jalan, Lebar lajur lalu lintas parker, Lebar Rumija dan Ruwasja, Marka zebra cross, Kelengkapan patok hektometer, Kelengkapan patok Rumija, Kelengkapan patok batas seksi.
Uji Laik Fungsi Ruas Jalan Yos Sudarso diperoleh elemen-elemen jalan yang memenuhi persyaratan teknis jalan sebagai hasil uji laik fungsi jalan namun masih menimbulkan permasalahan keselamatan jalan adalah Bahu jalan yang minim 20 – 40 cm terutama yang sejajar rel kereta tangki Pertamina Panjang jalan sejajar rel = 550 m , Saluran tepi jalan yang terbuka agar tertutup,Objek-objek berbahaya lainnya yang perlu diatur dalam laik fungsi jalan adalah saat kereta Pertamina menuju atau keluar Depo Pertamina. Sedangkan elemen-elemen jalan yang tidak memenuhi persyaratan teknis namun tidak menimbulkan permasalahan keselamatan jalan adalah Lebar/dimensi selokan samping, Lebar ambang pengaman jalan, Lebar Rumija dan Ruwasja, Marka zebra cross, Kelengkapan patok hektometer, Kelengkapan patok Rumija dan Kelengkapan patok batas seksi
=====================================================================================================
Based on accident data from Polres Kota Madiun from 2018-2020 in the 13 national roads of Kota Madiun, traffic accident is categorized as minor injuries, major injuries, and deceased. The first biggest total accident weight is 59 at D. I. Panjaitan street, and the second biggest total accident weight is 50 at Yos Sudarso street, therefore national road which is the subject to road worthiness test is at D. I. Panjaitan street and Yos Sudarso street.
Daily traffic volume survey at D. I. Panjaitan street VLHR result in the year 2021 is 11.975 smp/hari at 07.00-08.00 at the direction towards the city of Madiun and 12.221 smp/hari at 12.00-13.00 at the direction outwards the city of Madiun, whereas VLHR for Yos Sudarso street result in the year 2021 is 9.892 smp/hari at 07.00-08.00 for the direction towards the city, and for the direction outwards the city of Madiun is 9.792 smp/hari at 15.30-16.30.
The conditions of road roughness is rated based on international roughness index (IRI). The result of the surveys is 1,88 m/km at D. I. Panjaitan street while the maximum is 4,00 m/km. The result of IRI survey at Yos Sudarso street is 1,56 m/km.
Road worthy function test at D. I. Panjaitan street, street elements that meet road technical requirements as test result but still causing issues of road safety is the width of road shoulder only 20 – 50cm, trees in road shoulder, roadside drain that is filled with plants, and the height of the pulau jalan at the 4-way intersection of Sukarno-Hatta street and it’s interupting the view for the vehicle that’s travelling from Sukarno-Hatta street to Madiun Ponorogo street. While street elements that’s not meet the road technical requirements but does not cause issues fo road safety is the width of ambang pengaman, width of saluran samping, width of traffic lane, width of Rumija and Ruwasja, Hectometer peg, zebra cross marking, and roadside marking.
Road worthy function test at Yos Sudarso street, street elements that meet road technical requirements as test result but still causing issues of road safety is the width of road shoulder only 20 – 40cm especially when the road is parallel to the train tracks of Pertamina through the length of 550m, other hazard object that need to be regulated in road worthy function is when Pertamina train going in or out of Pertamina depot. While street elements that’s not meet the road technical requirements but does not cause issues fo road safety is the width of ambang pengaman, width of saluran samping, width of traffic lane, width of Rumija and Ruwasja, Hectometer peg, zebra cross marking, and roadside marking.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Traffic accident, safety road, road worthy function test, Kecelakaan lalu lintas, jalan berkeselamatan, laik fungsi jalan |
Subjects: | H Social Sciences > HE Transportation and Communications > HE5614.3.N5 Traffic accidents T Technology > TA Engineering (General). Civil engineering (General) T Technology > TE Highway engineering. Roads and pavements |
Divisions: | Faculty of Civil, Planning, and Geo Engineering (CIVPLAN) > Civil Engineering > 22201-(S1) Undergraduate Thesis |
Depositing User: | Harvesta Anugerah Aji |
Date Deposited: | 11 Aug 2021 05:38 |
Last Modified: | 11 Aug 2021 05:38 |
URI: | http://repository.its.ac.id/id/eprint/85411 |
Actions (login required)
View Item |