Analisis Pengaruh Variasi Material Abrasif dan Interval Waktu Pengecatan antar Lapisan Epoxy Coating Pada Baja ASTM A36 Terhadap Kkekuatan Adhesi dan Laju Korosi di Lingkungan Air Laut

Putra, Muhammad Daffa Alim (2021) Analisis Pengaruh Variasi Material Abrasif dan Interval Waktu Pengecatan antar Lapisan Epoxy Coating Pada Baja ASTM A36 Terhadap Kkekuatan Adhesi dan Laju Korosi di Lingkungan Air Laut. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 04311740000058_Undergraduate_Thesis.pdf] Text
04311740000058_Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 October 2023.

Download (2MB) | Request a copy

Abstract

Korosi menjadi masalah utama yang dapat membuat penurunan kualitas baja terlebih pada
penggunaan offshore. Coating menjadi salah satu metode perlindungan baja untuk
memperlambat terjadinya korosi. Pada penelitian ini, dilakukan pengujian kekuatan adhesi
dan pengukuran laju korosi pada multilayer epoxy coating pada baja ASTM A36 yang
divariasikan jenis material abrasifnya pada proses blasting menggunakan pasir silika dan
=================================================================================================
Corrosion is a major problem that can reduce the quality of steel, especially in offshore use.
Coating is a method of steel protection to slow down corrosion behavior. In this research, the
adhesion strength test and the measurement of the corrosion rate of the multilayer epoxy
coating on ASTM A36 steel were tested, which varied the type of abrasive material in the
blasting process using silica sand and garnet. In addition, the variation of overcoating time is
also given according to the minimum recommended time on the Technical Data Sheet (TDS)
of paint products (4 hours) and below the recommended time (2 hours and 3 hours). This is
done to determine whether the quality of the coating can still meet the standards if the coating
time is accelerated, referring to the uncertain weather conditions and if the need for
acceleration is necessary due to urgent conditions. From the results of adhesion and corrosion
rate testing, it was found that the use of abrasive materials with a higher level of roughness
tended to give better results. In addition, at the variation of the overcoating time, all specimens
can exceed the standard of adhesion strength, which is 5 MPa and the corrosion resistance
level is classified as outstanding and excellence, but tends to be better at variations of the time
interval of 4 hours or according to the TDS recommendation. Therefore, better to follow the
recommendations from the paint manufacturing company in every application to get the best
coating performance.
garnet. Selain itu juga diberi variasi interval waktu pengecatan antar lapisan sesuai dengan
waktu minimum yang direkomendasikan pada Technical Data Sheet (TDS) produk cat (4
jam) dan di bawah waktu yang direkomendasikan (2 jam dan 3 jam). Hal ini dilakukan untuk
mengetahui apakah kualitas coating masih dapat memenuhi standar apabila dilakukan
percepatan waktu pelapisan, merujuk pada tidak tentunya kondisi cuaca dan apabila perlunya
dilakukan percepatan karena kondisi yang mendesak. Dari hasil pengujian adhesi dan laju
korosi ditemukan bahwa penggunaan material abrasif dengan tingkat kekasaran yang lebih
tingi cenderung membeikan hasil yang lebih baik. Selain itu pada variasi interval waktu
pengecatan antar lapisan, seluruh spesimen dapat melebihi standar kekuatan adhesi yaitu
sebesar 5 MPa dan tingkat ketahanan korosi yang tergolong outstanding dan excellence
namun cenderung lebih baik pada variasi interval waktu 4 jam atau sesuai dengan
rekomendasi TDS. Maka dari itu sebaiknya tetap mengikuti rekomendasi dari perusahaan
manufacture cat dalam setiap pengaplikasian untuk mendapatkan kualitas coating terbaik.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: Epoxy Coating, Material Abrasif, Interval Waktu antar Lapisan, Adhesi, Korosi Epoxy Coating, Abrasive Material, Overcoating Interval, Adhesion, Corrosion
Subjects: T Technology > TA Engineering (General). Civil engineering (General) > TA418.9.C57 Coatings
T Technology > TA Engineering (General). Civil engineering (General) > TA462 Metal Corrosion and protection against corrosion
T Technology > TC Hydraulic engineering. Ocean engineering > TC1665 Offshore structures--Materials.
Divisions: Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Ocean Engineering
Depositing User: Muhammad Daffa Alim Putra
Date Deposited: 14 Aug 2021 07:46
Last Modified: 14 Aug 2021 07:46
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/86408

Actions (login required)

View Item View Item