Senduro Resort: Arsitektur sebagai Branding Kawasan Wisata Kabupaten Lumajang

Sofyan, Rifdah Kamila (2021) Senduro Resort: Arsitektur sebagai Branding Kawasan Wisata Kabupaten Lumajang. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 08111740000014-Undergraduated_Thesis.pdf] Text
08111740000014-Undergraduated_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 October 2023.

Download (4MB) | Request a copy

Abstract

Kabupaten Lumajang merupakan salah satu kabupaten di Jawa Timur yang memiliki banyak sekali potensi alam yang belum sepenuhnya dimanfaatkansecara optimal. Banyaknya itu potensi alam berupa objek wisata juga berlimpah di wilayah ini namun kurang dieksplorasi lebih lanjut. Kurangnya upaya untuk membranding, sehingga kurang menarik minat wisatawan untuk menjadikan wilayah ini sebagai alternatif wisata. Tidak adanya keunikan yang ditonjolkan pada wilayah ini menjadikan wilayah ini tampak biasa dimata wisatawan karena tidak adanya identitas.Dengan mengangkat berbagai macam isu diatas, maka muncullah rancangan resort di area Senduro sebagai media branding dari kawasan ini dengan konsep lokalitas dari potensi alam dan juga arsitekturnya. Perancanagan ini juga bertujuan mewadahi kebutuhan wisatawan selama berwisata berupa tempat tinggal.
Menggunakan pendekatan Human-Centered Design dimana manusia, yang terutama difokuskan kepada wisatawan sebagai desainer utamanya. Dan framework Forced-Based sehingga dapat merespon isu dengan tepat. Diharapkan dengan rancangan ini dapat mengenalkan wilayah ini dan meningkatkan kunjungan wisata.
====================================================================================================
Lumajang Regency is one of the regencies in East Java that has a lot of natural potential that has not been fully utilized optimally. Many natural potentials in the form of tourist objects are also abundant in this area but are still not explored further. Lack of effort to brand, so that it is less attractive to tourists to make this area an alternative tourism. The absence of uniqueness that is highlighted in this area makes this area seem ordinary in the eyes of tourists because of the absence of identity.
By raising the various issues above, the resort design in the Senduro area emerged as a branding medium for this area with the concept of locality from natural potential and architecture. This design also aims to accommodate the needs of tourists while traveling in the form of a place to stay.
Using a Human-Centered Design approach where humans, who prioritize tourists as the main designer. And a Forced-Based framework so that it can respond to issues appropriately. It is hoped that this design can introduce this area and increase tourist visits.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: Potensi alam, Branding, Identitas, Wisata, Human-Centered Design.Natural potential, Branding, Identity, Tourism, Human-Centered Design.
Subjects: N Fine Arts > NA Architecture
N Fine Arts > NA Architecture > NA2750 Architectural design.
Divisions: Faculty of Civil, Planning, and Geo Engineering (CIVPLAN) > Architecture > 23201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Rifdah Kamila Sofyan
Date Deposited: 25 Aug 2021 03:37
Last Modified: 25 Aug 2021 03:37
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/88680

Actions (login required)

View Item View Item