Pusat Rehabilitasi Penderita Skizofrenia Dengan Salutogenic Design

Perbawanti, Nooraini Dewayani (2021) Pusat Rehabilitasi Penderita Skizofrenia Dengan Salutogenic Design. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 08111740000017-Undergraduate_Thesis.pdf]
Preview
Text
08111740000017-Undergraduate_Thesis.pdf

Download (3MB) | Preview

Abstract

Skizofrenia, sebagai salah satu ganguan kejiwaan berat yang sering disalah pahami karena ketidakpahaman masyarakat yang cenderung mengakibatkan penderitanya enggan berobat dan mendapatkan perawatan yang layak. Sebenarnya, gangguan kejiwaan ini dapat disembuhkan jika penderita mendapatkan perawatan dan penanganan yang tepat, sayangnya hal tersebut tidak didukung dengan lingkungan dan fasilitas yang mendukung. Tak jarang juga pusat rehabilitasi tersebut mendapat stigma negatif karena kesannya yang seram dan institusional.
Oleh karena itu, salah satu aspek penting yang perlu diperhatikan adalah bagaimana merancang sebuah pusat rehabilitasi khusus untuk penderita skizofrenia di mana penderita mendapatkan perawatan dan pengobatan intensif serta kelurga pasien dapat mendapatkan edukasi mengenai gangguan kejiawaan tersebut.
Salah satu metode yang digunakan adalah desain salutogenik yang menerapkan therapeutic and healing space dan metafora dalam merancangnya.
================================================================================================
Schizophrenia as one of the severe mental disorders that is often misunderstood due to public misunderstanding, tends to cause sufferers to be reluctant to seek and receive proper treatment. In fact, this mental disorder can be cured if the sufferer gets the right care and treatment, unfortunately it is not supported by a supportive environment and facilities. Not infrequently the rehabilitation center also received a negative stigma because of its sinister and institutional impression.
Therefore, one important aspect that needs to be considered is how to design a specific rehabilitation center for people with schizophrenia where patients receive intensive care and treatment along with their families can receive education about the mental disorder.
One of the methods used is salutogenic design which applies therapeutic and healing space and metaphors in its design.

Item Type: Thesis (Other)
Uncontrolled Keywords: Schizophrenia, Rehabilitation Center, Salutogenic Design, Non-institutional
Subjects: N Fine Arts > NA Architecture > NA2750 Architectural design.
Divisions: Faculty of Civil, Planning, and Geo Engineering (CIVPLAN) > Architecture > 23201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Nooraini Dewayani P
Date Deposited: 19 Aug 2021 21:12
Last Modified: 18 Jan 2024 07:09
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/88696

Actions (login required)

View Item View Item