Analisis Dan Simulasi Optimasi Parameter Akustik Ruang Pada Smart Classroom Departemen Fisika ITS

Kusuma, Raditya Bagus Indra (2021) Analisis Dan Simulasi Optimasi Parameter Akustik Ruang Pada Smart Classroom Departemen Fisika ITS. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 01111740000038-Undergrduate_Thesis.pdf] Text
01111740000038-Undergrduate_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 October 2023.

Download (2MB) | Request a copy

Abstract

Dalam penelitian ini dibahas analisis parameter akustik ruang hasil pengukuran dan simulasi optimasi tata letak loudspeaker pada ruang smart classroom Departemen Fisika ITS. Ruang smart classroom memiliki fungsi sebagai ruang kelas atau meeting room. Dalam mengevaluasi ruang tersebut parameter akustik ruang yang perlu diukur berdasarkan ISO 3382-1 adalah persebaran SPL, RT, dan C50. Metode yang digunakan dalam penellitian ini adalah metode impulse response. Pengambilan data dilakukan dalam dua keadaan yaitu saat ruang kosong dan saat ruang telah diisi meja dan kursi. Berdasarkan hasil pengukuran diperoleh persebaran SPL yang merata dengan selisih titik terdekat dan titik terjauh sebesar 2 dB untuk dua keadaan. Nilai waktu dengung diperoleh sebesar 0,45 s untuk keadaan pertama dan 0,57 s untuk keadaan kedua. Nilai C50 untuk dua keadaan berada pada rentang -2 - 5 dB. Simulasi yang dilakukan adalah simulasi parameter akustik ruang pada kondisi eksisting dan perbaikan sistem tata suara. Berdasarkan hasil simulasi, nilai terbaik diperoleh dari simulasi perbaikan sistem tata suara dimana hasil persebaran SPL lebih merata dan optimal, C50 berada pada rentang 1-3 dB. Namun untuk waktu dengung masih belum memenuhi rekomendasi yaitu sebesar 0,58 ketika ruangan berisi audience. Permasalahan rendahnya waktu dengung dapat diatasi dengan perbaikan komposisi material penyusun ruang atau perbaikan pengaturan sistem tata suara.
=======================================================================================================
In this study, discussed the analysis of acoustic parameters of measurement and optimization simulation of loudspeaker layout in Smart Classroom Physics Departement ITS. Smart classroom has a function as a classroom or meeting room. In evaluating the space, the acoustic parameters of the room that need to be measured based on ISO 3382-1 are the distribution of SPL, RT, and C50. The method used in this research is the impulse response method. Data retrieval is carried out in two conditions, namely when the room is empty and when the room has been filled with tables and chairs. Based on the measurement results obtained an even distribution of SPL with the difference between the nearest point and the farthest point of 2 dB for the two conditions. The reverberation time value is 0.45 s for the first condition and 0.57 s for the second condition. The C50 values for the two conditions are in the range of -2 - 5 dB. The simulation carried out is a simulation of room acoustic parameters in existing conditions and improvement of the sound system. Based on the simulation results, the best value is obtained from the simulation of the improvement of the sound system where the results of the SPL distribution are more even and optimal, C50 is in the range of 1-3 dB. However, the reverberation time still does not meet the recommendation, which is 0.58 when the room contains an audience. The problem of low reverberation time can be overcome by improving the composition of the material making up the room or improving the arrangement of the sound system.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: bunyi, impuls response, parameter akustik, simulasi acoustic parameters, impulse response, simulation, sound
Subjects: Q Science > QC Physics > QC221 Acoustics. Sound
Divisions: Faculty of Science and Data Analytics (SCIENTICS) > Physics > 45201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Raditya Bagus Indra Kusuma
Date Deposited: 23 Aug 2021 03:33
Last Modified: 23 Aug 2021 03:33
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/88727

Actions (login required)

View Item View Item