Human Movement Pada Pasar Tradisional Susumbolan Tolitoli Dengan Metode Juxtaposition

Sakinah, Putri Nur (2021) Human Movement Pada Pasar Tradisional Susumbolan Tolitoli Dengan Metode Juxtaposition. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 08111740007001-Undergraduate_Thesis.pdf] Text
08111740007001-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 October 2023.

Download (8MB) | Request a copy

Abstract

Pasar Tradisional memiliki peranan penting dalam pemenuhan kebutuhan dan kegiatan ekonomi masyarakat disebuah daerah. Pasar Tradisional juga merupakan pilihan utama bagi masyarakat daerah untuk berbelanja dan berinteraksi sosial. Namun dengan banyaknya kekurangan dari segi efektifitas membuat kegiatan di pasar mengalami penurunan tingkat kenyamanan, dan menyebabkan pengguna merasa tidak nyaman untuk berlama – lama berbelanja di Pasar Tradisional. Hal tersebut juga terjadi di Pasar Tradisional Susumbolan, karena pengaturan zoning pedagang yang kurang baik, ukuran jalur sirkulasi yang kecil, serta integrasi dengan fungsi sekitar yang buruk menyebabkan Human Movement di dalam Pasar Tradisional Susumbolan ini mengalami masalahan. Sehingga menyebabkan pembeli malas berkeliling pasar untuk memilih dagangan dan berdampak pada banyak lapak pedagang yang jarang dilalui oleh pembeli. Oleh karena itu diperlukan Redevelopment untuk beberapa aspek seperti zoning pedagang, ukuran jalur sirkulasi, serta aspek teknis seperti pengolahan sampah dan pengolahan air limbah. Metode yang digunakan untuk menjawab permasalahan desain ini adalah Juxtaposition untuk memberikan batasan yang jelas antar fungsi sekitar pasar sehingga dapat meningkatkan efektifitas dan efesiensi dalam kegiatan pengguna. Dan akan didukung oleh hasil survey dan penelitian mengenai Behavior Setting dan Cultural Mapping yang ada di Pasar Tradisional Susumbolan ini dengan membuat modul dan matriks sebagai acuan dalam pengaturan kembali aktivitas di dalam dan sekitar pasar.
=====================================================================================================
Traditional markets have an important role in fulfillment and economic activities of the community in an area. Traditional markets are also the main choice for local people to shop and interact socially. However, with many shortcomings in terms of effectiveness, activities in the market have decreased the level of comfort, and cause users to feel uncomfortable for long shopping at Traditional Markets.This also happened in the Susumbolan Traditional Market, due to poor zoning arrangements for traders, the small size of the circulation path, and poor integration with surrounding functions, causing the Human Movement in the Susumbolan Traditional Market to experience problems. This causes buyers to be lazy to go
around the market to choose merchandise and has an impact on many merchant stalls that are rarely passed by buyers. Therefore, redevelopment is needed for several aspects such as merchant zoning, size of circulation paths, as well as technical aspects such as waste management and wastewater treatment. The method used to answer this design problem is Juxtaposition to provide clear boundaries between functions around the market so as to increase effectiveness and efficiency in user activities. And will be supported by the results of surveys and research on Behavior Setting and Cultural Mapping in the Susumbolan Traditional Market by making modules and matrices as a reference in reorganizing activities in and around the market.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: Behavior Setting, Cultural Mapping, Human Movement, Juxtaposition, Redevelopment, Traditional Market of Susumbolan Tolitoli Juxtaposition, Pasar Tradisional Susumbolan Tolitoli, Redevelopment.
Subjects: N Fine Arts > NA Architecture > NA2750 Architectural design.
Divisions: Faculty of Civil, Planning, and Geo Engineering (CIVPLAN) > Architecture > 23201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Putri Nur Sakinah
Date Deposited: 23 Aug 2021 02:49
Last Modified: 23 Aug 2021 02:49
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/88750

Actions (login required)

View Item View Item