Perancangan Pusat Komunitas Anak dengan Arsitektur Bioklimatik

Prajnyasinta, Windyandini (2021) Perancangan Pusat Komunitas Anak dengan Arsitektur Bioklimatik. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 08111740000070-Undergraduate_Thesis.pdf] Text
08111740000070-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 October 2023.

Download (3MB) | Request a copy

Abstract

Kesehatan anak-anak memiliki peran yang penting untuk masa kini dan masa depan. Tetapi, kondisinya yang berada pada tahap masa pertumbuhan awal menjadikan anak-anak rentan terhadap ancaman lingkungan, terutama polusi udara di lingkungan kota. Berdasarkan berbagai data dan penelitian yang telah dilakukan, Polusi udara telah menjadi salah satu ancaman besar bagi kesehatan anak, baik di luar ruangan (ambient) dan di dalam ruangan (household). Perancangan ini akan menghadirkan fasilitas ruang publik sebagai tempat bermain, berkumpul, dan belajar anak-anak, baik untuk kesehatan dan kebutuhan perkembangan mereka di luar ruangan maupun dalam ruangan. Selain itu, rancangan menggunakan pendekatan bioklimatik dan metode dalam Force-Based Framework agar dapat merespon permasalahan polusi udara dengan tepat. Objek rancang yang dihasilkan berupa Pusat Komunitas Anak untuk anak- anak di sekitar zona perumahan dan sekolah dekat rancangan. Pusat Komunitas ini diharapkan dapat menjadi lingkungan binaan di kota yang ramah dan sehat untuk anak-anak, serta menjadi katalisator dalam pembangunan yang lebih ramah lingkungan di masa depan.
=====================================================================================================
Children’s health plays an important role in the present and the future. However, their early stage condition makes them vulnerable to environmental threats, especially air pollution in the city environment. Based on various data and research that has been conducted, air pollution has become one of the major threats to children's health, both outdoors (ambient) and indoors (household). This design seeks to provide a public space facilities as a place to play, gather and learn for children, both for their health and development needs in indoors and outdoors. In addition, the design uses a bioclimatic approach and Force-Based Framework methods in order to respond the air pollution problems. The resulting design object is a Children's Community Center for children around the residential and school zone near the building. It is hoped that this Community Center can become a friendly and healthy built environment in a city, as well as being catalyst for more environmental friendly development in the future.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: Polusi udara, Kesehatan Anak, Bioklimatik, Pusat Komunitas Anak, Air Pollution, Children’s Health, Bioclimatic, Children Community Center
Subjects: N Fine Arts > NA Architecture > NA2750 Architectural design.
Divisions: Faculty of Civil, Planning, and Geo Engineering (CIVPLAN) > Architecture > 23201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Windyandini Prajnyasinta
Date Deposited: 23 Aug 2021 03:46
Last Modified: 23 Aug 2021 03:46
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/88764

Actions (login required)

View Item View Item