Devaldi, Rilando (2021) Analisis Kualitas Kebisingan Pada Kabin Kereta Jenis Battery Tram. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.
Text
01111740000088-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version Restricted to Repository staff only until 1 October 2023. Download (1MB) | Request a copy |
Abstract
Kebisingan merupakan salah satu parameter akustik penting dalam meninjau sebuah ruang atau kabin tertentu. Dengan kebisingan yang minim maka akan meningkatkan tingkat kenyamanan seseorang yang berada pada ruang atau dalam hal ini adalah kabin kereta. Dalam mengetahui parameter kebisingan ini dilakukan penelitian dengan tujuan untuk mengetahui kualitas kebisingan pada kabin penumpang kereta jenis Battery Tram dan untuk mengetahui persebaran tingkat tekanan suara (SPL) pada kabin penumpang kereta jenis Battery Tram. Parameter akustik yang dianalisa meliputi Background Noise (BN) untuk mendapatkan nilai Noise Criteria (NC), persebaran tingkat tekanan bunyi (SPL), dan waktu dengung (RT), Transmission Loss (TL) beserta dengan STC pada masing – masing bagian jendela, dinding, dan pintu kereta Tram. Penelitian ini dilakukan di PT. INKA kota Madiun, Jawa Timur pada saat kereta dalam kondisi AC mati dan tidak bergerak (statis). Dari penelitian ini didapatkan hasil berupa kebisingan latar belakang (BN) sebesar 17 dB – 43 dB dalam frekuensi 63 Hz sampai 8000 Hz dengan nilai NC total 24. Nilai waktu dengung yang dihasilkan secara keseluruhan yaitu 0.38 detik. Lalu nilai TL yang didapatkan pada jendela 29 dB, dinding 29 dB, dan pintu 23 dB. Sedangkan nilai FSTC yang didapatkan pada jendela yaitu bernilai 26, pada dinding bernilai 27, dan pada pintu bernilai 21. Persebaran SPL pada frekuensi 500 Hz belum tersebar merata, lalu pada frekuensi 1000 Hz sudah tersebar cukup merata dan pada frekuensi 2000 Hz sudah tersebar cukup merata pada kabin kereta Tram.
====================================================================================================
Noise is one of the important acoustic parameters in reviewing a particular room or cabin. With minimal noise, it will increase the comfort level of someone in the room or in this case the train cabin. In knowing the noise parameters, a research was conducted with the aim of knowing the quality of noise in the passenger cabin of the Battery Tram type train and to determine the distribution of the sound pressure level (SPL) in the passenger cabin of the Battery Tram type train. Acoustic parameters analyzed include Background Noise (BN) to obtain Noise Criteria (NC), Sound Pressure Level distribution (SPL), and Reverberation Time (RT), Transmission Loss (TL) along with STC on each part of the window, wall, and Tram train doors. This research was conducted at PT. INKA Madiun City, East Java when the train is in a state of AC off and not moving (static). From this study, the results obtained in the form of background noise (BN) of 17 dB - 43 dB in a frequency of 63 Hz to 8000 Hz with a total NC value of 24. The overall reverberation time value is 0.38 seconds. Then the TL value obtained on the window is 29 dB, the wall is 29 dB, and the door is 23 dB. While the FSTC value obtained on the window is worth 26, on the wall it is worth 27, and on the door it is worth 21. The distribution of SPL at a frequency of 500 Hz is not evenly distributed, then at a frequency of 1000 Hz it is quite evenly distributed and at a frequency of 2000 Hz it is quite evenly distributed. on the Tram train cabin.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | kebisingan, kereta, tram, noise, train, tram. |
Subjects: | Q Science > QC Physics Q Science > QC Physics > QC221 Acoustics. Sound |
Divisions: | Faculty of Science and Data Analytics (SCIENTICS) > Physics > 45201-(S1) Undergraduate Thesis |
Depositing User: | Rilando Devaldi |
Date Deposited: | 23 Aug 2021 04:44 |
Last Modified: | 23 Aug 2021 04:44 |
URI: | http://repository.its.ac.id/id/eprint/88881 |
Actions (login required)
View Item |