YUNITA, ROSIANA DWI (2021) Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Niat Pengguna E-Learning (Classrom) Di Smk Negeri 7 Jember Menggunakan Model Unified Theory Of Acceptance And Use Of Technology 2 (Utaut 2). Masters thesis, institut teknologi sepuluh nopember.
Text
09211950055002_Master_Thesis.pdf - Accepted Version Restricted to Repository staff only until 1 October 2023. Download (2MB) | Request a copy |
Abstract
Berbagai faktor mempengaruhi penerimaan siswa-siswi dalam menggunakan teknologi pada pendidikan. Salah satu teknologi dalam dunia pendidikan adalah e-learning. E-learning memberikan manfaat pada dunia pendidikan yakni membuat proses belajar lebih efektif sebab peluang siswa untuk berinteraksi dengan guru, teman, maupun mengunduh bahan belajarnya terbuka lebih luas. Namun, penerapan e-learning kerap kali mengalami kegagalan. Penyebab terbesar dari kegagalan penerimaan teknologi informasi ini adalah aspek keperilakuan (behavioral) dan bukan kualitas teknik dari sistem tersebut.
Untuk mengukur faktor-faktor yang mempengaruhi penerimaan terhadap teknologi, maka digunakan model Unified Theory of Acceptance and Use of Technology 2 (UTAUT 2) yang dimana terdapat perubahan pada variabel moderat yakni variabel student previous education dan gender. Pengujian model dalam penelitian ini menggunakan software SmartPLS.
Hasil dalam penelitian ini adalah faktor-faktor yang mempengaruhi niat pengguna dalam menggunakan e-learning. Diperoleh bahwa faktor yang berpengaruh adalah performance expectancy disebut juga sebagai ekspektasi kinerja dimana memiliki pengaruh positif dan signifikan terhadap behavior intention dalam perilaku penggunaan e-learning oleh siswa. Faktor inilah yang terbukti sebagai pengaruh niat siswa dalam menggunakan teknologi di SMK Negeri 7 Jember
=======================================================================================================
Various factors affect acceptance of students in the use of thecnology in education. One of technology education is e-learning. E-learning provide many benefit to education, that make the learning process more effective because students opportunities to interact with teachers, friends, or download study materials would be opened wider. However, the implementation of e-learning often fail. The biggest caused of failure of acceptance about information technology is behavioural aspect and not the technical quality of the system.
Model used to measure the factors that influence acceptance of the technology is Unified Theory of Acceptance and Use of Technology 2 (UTAUT 2) in which there is a modified in variable moderat which is variable gender and student previous education. For test the model in this research using software SmartPLS.
The results in this research about factors that influence intention of the user in use of e-learning. Provided that factors that influence is performance expectancy which has a positive and significant impact on the behavior intention in the use of e-learning behavior by students. Factor performance expectancy that proved to be the intention influence students in using technology in SMK Negeri 7 Jember.
Item Type: | Thesis (Masters) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Penerimaan Pengguna, E-learning, Unified Theory of Acceptance and Use of Technology 2 (UTAUT 2), E-Learning, Jenis Kelamin, Pendidikan sebelumnya Siswa |
Subjects: | H Social Sciences > HA Statistics > HA31.35 Analysis of variance |
Divisions: | Faculty of Creative Design and Digital Business (CREABIZ) > Technology Management > 61101-(S2) Master Thesis |
Depositing User: | ROSIANA DWI YUNITA |
Date Deposited: | 24 Aug 2021 13:03 |
Last Modified: | 24 Aug 2021 13:03 |
URI: | http://repository.its.ac.id/id/eprint/90164 |
Actions (login required)
View Item |