Rizky, Moh Azam Aufar (2021) Desain Precast Concrete Tunnel Lining Dengan Tulangan Konvensional Dan Steel Fiber Reinforced Concrete. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.
Text
10111710013083-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version Restricted to Repository staff only until 1 October 2023. Download (16MB) | Request a copy |
|
Text
10111710013083-Undergraduate_Thesis.pdf Restricted to Repository staff only until 1 October 2023. Download (16MB) | Request a copy |
Abstract
Struktur lining terowongan MRT Jakarta adalah Precast Concrete Tunnel Lining (PCTL) dengan tulangan konvensional, dimana yang dikaji dalam penulisan proyek akhir ini yaitu penggunaan material Steel Fiber Reinforced Concrete (SFRC) yang lebih baik untuk mengontrol retakan sebagai material utama PCTL terowongan. Terowongan yang dijadikan obyek analisa dalam penulisan proyek akhir ini yaitu terowongan MRT Jakarta section CP 104-3 dengan panjang section 202 meter, terletak diantara STA 9 + 992 hingga STA 10 + 194 yang terletak pada area transisi jalur layang dengan jalur bawah tanah dan Stasiun Senayan.
Analisis dilakukan untuk semua kasus pembebanan dari awal produksi segmen PCTL hingga saat PCTL terpasang dan MRT beroperasi, pada kasus pembebanan fase servis digunakan bantuan software PLAXIS 2D v.20 dan untuk analisis kapasitas aksial – lentur segmen dengan tulangan konvensional digunakan software bantu spColumn v.6.0.
Hasil analisis terowongan pada fase servis menunjukkan gaya dalam aksial adalah yang paling berpengaruh dalam melakukan desain tulangan, dan pada kasus pembebanan distorsi tambahan daya dalam momen terbesar yang terjadi pada segmen PCTL. Setelah dilakukan desain dengan nilai parameter desain SFRC menggunakan pendekatan rumus empiris didapatkan PCTL untuk terowongan MRT Jakarta section CP 104-3 dapat digunakan SFRC sebagai pengganti tulangan konvensional untuk tulangan utama tunggal, namun dikarenakan batas nilai slenderness yang lebih dari yang direkomendasikan untuk PCTL dengan SFRC, hasil desain ini perlu didukung hasil uji lab balok standar untuk memastikan nilai parameter desain yang digunakan.
================================================================================================
The structure of the MRT Jakarta tunnel lining is Precast Concrete Tunnel Lining (PCTL) with conventional reinforcement, this final project, the writer studies the use of Steel Fiber Reinforced Concrete (SFRC) material which is better for controlling cracks as the sole material for tunnel PCTL. The tunnel that is used as the object of analysis in writing this final project is the MRT Jakarta section CP 104-3 with a section length of 202 meters, located between STA 9 + 992 to STA 10 + 194 which is located in the transition area of the flyover with the underground line and Senayan Station.
The analysis was carried out for all loading cases from the beginning of the PCTL segment production to when the PCTL was installed and the MRT was operating, in the case of service phase loading the PLAXIS 2D v.20 software was used and for the analysis of the axial capacity – bending segment with conventional reinforcement used spColumn software v.6.0.
The results of the tunnel analysis in the service phase show that the axial internal force is force that govern the design of reinforcement, and in the case of additional distortion loading, the largest moment occurs in the PCTL segment. The results after designing with SFRC design parameter values using empirical formula approach, SFRC can be used as a substitute for conventional reinforcement for sole reinforcement, but due to the slenderness value that is more than recommended for PCTL with SFRC only, The results of this design need to be supported by standard beam lab test results to ensure the value of the design parameters used.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Precast Concrete Tunnel Lining, Steel Fiber Reinforced Concrete, Terowongan |
Subjects: | T Technology > TA Engineering (General). Civil engineering (General) T Technology > TA Engineering (General). Civil engineering (General) > TA658 Structural design |
Divisions: | Faculty of Vocational > Civil Infrastructure Engineering (D4) |
Depositing User: | Moh Azam Aufar Rizky |
Date Deposited: | 29 Aug 2021 18:22 |
Last Modified: | 29 Aug 2021 18:22 |
URI: | http://repository.its.ac.id/id/eprint/90447 |
Actions (login required)
View Item |