Strategi Stick Puzzles Menggunakan Kombinatorik

Kurniawati, Norma Bening (2021) Strategi Stick Puzzles Menggunakan Kombinatorik. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of Draft TA Norma Revisi terbaru.pdf] Text
Draft TA Norma Revisi terbaru.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 October 2023.

Download (2MB) | Request a copy

Abstract

Stick puzzles atau teka teki batang adalah salah satu permainan asah otak dengan menyusun batang berukuran sama menjadi pola atau bentuk yang diinginkan. Jenis teka-teki batang yang dibahas dalam penelitian ini, yaitu teka-teki operasi bilangan bulat dari 0 sampai 9 yang menghasilkan bilangan bulat dari 0 sampai 9 dengan operatornya adalah +, -, ×, dan /. Tujuan dari teka-teki ini adalah mendapatkan operasi bilangan yang hasilnya benar dengan memindahkan 1 batang pada posisi yang tersedia. Dengan melakukan analisis kombinatorik, dapat mengetahui banyaknya permainan yang dapat dibuat dengan dua cara yaitu dengan memperhatikan cara pemindahan batang dan memperhatikan jumlah batang yang digunakan. Perhitungan dengan kedua cara tersebut menghasilkan 1115 teka-teki batang. Selain itu, juga didapatkan strategi untuk menyelesaikan teka-teki batang dengan lebih mudah.
====================================================================================================
Stick puzzles are a brain teaser by arranging the same size sticks into the desired pattern or shape. The type of stick puzzles discussed in this study is an integer operation puzzle from 0 to 9 which produces integers from 0 to 9 with the operators +, -, ×, and /. The objective of this puzzle is to get the correct number operation by moving 1 match in the available position. By doing combinatoric analysis, we can find out the number of games that can be made in two ways, namely by paying attention to how to move sticks and to the number of sticks used. Calculations in both ways yield 1115 stick puzzles. In addition, there are also strategies to solve stick puzzles more easily.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: Analisis kombinatorik, Teka-teki batang, Combinatoric analysis, Stick puzzles
Subjects: Q Science > QA Mathematics > QA184 Algebra, Linear
Q Science > QA Mathematics > QA76.6 Computer programming.
Q Science > QA Mathematics > QA76.9.U83 Graphical user interfaces. User interfaces (Computer systems)--Design.
Divisions: Faculty of Science and Data Analytics (SCIENTICS) > Mathematics > 44201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Norma Bening Kurniawati
Date Deposited: 01 Sep 2021 02:19
Last Modified: 01 Sep 2021 02:19
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/90902

Actions (login required)

View Item View Item