Rochmawati, Wahyu (2021) Modifikasi Slab Pada Struktur Slab On Pile Jembatan Suroboyo Menggunakan Slab Prategang. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.
Text
10111710010059-Udergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version Restricted to Repository staff only Download (8MB) | Request a copy |
|
Text
10111710010059-Udergraduate_Thesis.pdf - Published Version Restricted to Repository staff only until 1 October 2023. Download (8MB) | Request a copy |
Abstract
Jembatan Suroboyo atau Jembatan Kenjeran yang terletak di Jalan Raya Pantai Lama, Kenjeran–Bulak, Surabaya. Lokasi jembatan ini mulai dari Jalan Raya Pantai Lama hingga Jalan Sukolilo Lor. Selain dibangun sebagai sarana transportasi, jembatan ini juga digunakan sebagai sarana wisata agar dapat mengembangkan pariwisata perkotaan dan meningkatkan pertumbuhan ekonomi penduduk di kawasan pesisir Kota Surabaya. Jembatan ini memiliki struktur eksisting berupa slab on pile pada kedua tepi, PCI girder pada bentang tengah, dan box girder pada tepi sebelah kiri. Sesuai fungsi pembangunan jembatan ini, yaitu sebagai salah satu sarana wisata di Kota Surabaya, maka Jembatan ini harus direncanakan sedemikian rupa agar meminimalisir terjadi resiko keruntuhan jembatan. Sehingga sebagai alternatif pembangunan, slab jembatan ini dimodifikasi menggunakan slab prategang. Desain dengan menggunakan struktur beton prategang dipilih, karena desain tersebut lebih kuat dari struktur beton bertulang biasa. Beton prategang juga memiliki lendutan yang lebih kecil serta dapat menerima gaya tarik yang tidak dapat diterima oleh beton bertulang biasa. Pada Proyek Akhir ini, hanya meninjau struktur slab on pile pada titik P1-B sampai dengan P1-P.
Tahap modifikasi dimulai dari proses pengumpulan data dan studi literatur mengenai topik terkait, kemudian dilanjutkan dengan perencanaan dimensi penampang, kebutuhan tendon, analisis struktur, dan pembebanannya. Selain itu, diperhitungkan juga gaya prategang yang dibutuhkan dan kehilangan yang mungkin terjadi. Dengan penampang yang dirasa telah mencukupi untuk menerima beban yang direncanakan, kemudian dilakukan permodelan struktur. Kemudian, tahap akhir merencanakan metode pelaksanaan dan rencana anggaran biayanya (RAB).
Hasil modifikasi slab Jembatan Suroboyo adalah sebagai berikut: tebal slab menjadi 30 cm dengan tendon sejumlah 30 unit 6-22, dengan dimensi cross head 100/70, dan hasil perhitungan rencana anggaran biaya mengalami selisih Rp. 213,849,755.04 lebih murah dari rencana anggaran biaya eksisting.
================================================================================================
The Suroboyo Bridge or Kenjeran Bridge is located on Jalan Raya Pantai Lama, Kenjeran–Bulak, Surabaya. The location of this bridge starts from Jalan Raya Pantai Lama to Jalan Sukolilo Lor. Besides being built as a means of transportation, this bridge is also used as a tourist facility in order to develop urban tourism and increase the economic growth of residents in the coastal area of Surabaya City. This bridge has an existing structure in the form of slab on pile on both edges, PCI girder on the middle span, and box girder on the left edge. In accordance with the function of this bridge construction, namely as one of the tourist facilities in the city of Surabaya, this bridge must be planned in such a way as to minimize the risk of bridge collapse. So as an alternative construction, this bridge slab is modified using prestressed slab. The design using prestressed concrete structures was chosen, because the design is stronger than ordinary reinforced concrete structures. Prestressed concrete also has a smaller deflection and can accept tensile forces that cannot be accepted by ordinary reinforced concrete. In this final project, only review the slab on pile structure at points P1-B to P1-P.
The modification phase starts from the process of collecting data and studying literature on related topics, then proceeding with the planning of cross-sectional dimensions, tendon requirements, structural analysis, and loading. In addition, the required prestressing force and losses that may occur are also taken into account. With a cross section that is deemed sufficient to accept the planned load, then structural modeling is carried out. Then, the final stage is planning the implementation method and the budget plan (RAB).
The results of the modification of the slab of the Suroboyo Bridge are as follows: the thickness of the slab becomes 30 cm with a total of 30 units of tendon 6-22, with a cross head dimension of 100/70, and the results of the calculation of the budget plan have a difference of Rp. 213,849,755.04 cheaper than the existing budget plan.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | prestressed slab, implementation method, RAB |
Subjects: | T Technology > TA Engineering (General). Civil engineering (General) > TA683 Precast concrete construction. Prestressed concrete construction. |
Divisions: | Faculty of Vocational > Civil Infrastructure Engineering (D4) |
Depositing User: | Wahyu Rochmawati |
Date Deposited: | 01 Sep 2021 19:47 |
Last Modified: | 01 Sep 2021 19:47 |
URI: | http://repository.its.ac.id/id/eprint/91192 |
Actions (login required)
View Item |