Kamajaya, Titius (2021) Desain Kapal Penumpan Untuk Rute Pelabuhan Kali Adem Jakarta Utara – Pulau Tidung Kepulauan Seribu Dengan Hybrid Propulsion System. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopemberr.
Preview |
Text
04111640000089-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version Download (9MB) | Preview |
Abstract
Kepulauan Seribu memiliki potensi wisata yang sangat besar. Setiap tahunnya, ratusan ribu
orang memadati Kepulauan Seribu untuk berwisata, salah satu destinasi favoritnya adalah Pulau
Tidung. Dinas Perhubungan Provinsi DKI Jakarta sebagai lembaga yang bertanggungjawab
memfasilitasi penyeberangan dari Jakarta ke Kepulauan Seribu belum memiliki jumlah armada
kapal penumpang yang ideal. Selain itu, tidak efektifnya penyeberangan juga disebabkan
karena armada penyeberangan yang tersedia tidak memenuhi standar keamanan dan
kenyamanan. Tugas Akhir ini bermaksud untuk memberikan solusi untuk menambah fasilitas
armada penyeberangan yang aman dan nyaman serta menggunakan konsep sistem propulsi
hibrida. Jenis sistem propulsi hibrida yang digunakan adalah perpaduan antara mesin diesel dan
motor listrik. Proses desain kapal penumpang ini menggunakan metode parametric design
approach. Didapatkan payload kapal penumpang ini diidentifikasi dan dianalisis sebagai objek
yang diangkut kapal untuk menunjang kegiatan penyeberangan yaitu berupa penumpang kapal.
Dari hasil analisa yang dilakukan didapatkan payload sebanyak 30 penumpang. Dari hasil
analisis teknis didapatkan ukuran utama kapal sebesar L: 16 m; B: 4 m; H: 2,2 m; dan T: 1,2 m,
serta kecepatan sebesar 19 knot. Didapatkan kapasitas daya mesin yang dibutuhkan untuk
memenuhi kebutuhan sistem hibrida mesin diesel dan motor listrik sebesar 311,565 kW untuk
mesin diesel dan 191,778 kW untuk motor listrik.
===================================================================================================
Seribu Islands has huge tourism potential. Every year, thousands hundreds of people flock to
the Seribu Islands for tours, one of their favorite destinations is Tidung Island. The DKI Jakarta
Provincial Transportation Agency as the agency responsible for facilitating crossings from
Jakarta to the Seribu Islands does not yet have an ideal number of passenger ships. In addition,
the ineffectiveness of crossings is also due to the available crossing fleets that do not meet
safety and comfort standards. This final project intends to provide a solution to add a safe and
comfortable ferry fleet facility and use the concept of a hybrid propulsion system. The type of
hybrid propulsion system used is a combination of a diesel engine and an electric motor. The
design process of this passenger ship uses the parametric design approach method. It was found
that the payload of this passenger ship was identified and analyzed as an object transported by
the ship to support crossing activities, namely in the form of ship passengers. From the results
of the analysis carried out, the payload was obtained as many as 30 passengers. From the results
of the technical analysis, the main size of the ship is L: 16 m; B: 4m; H: 2.2 m; and T: 1.2 m,
and a speed of 19 knots. The engine power capacity needed to meet the needs of a hybrid system
for diesel engines and electric motors is 311,565 kW for diesel engines and 191,778 kW for
electric motors.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | kapal, penyeberangan, penumpang, hibrida, ship, crossings, passengers, hybrid |
Subjects: | V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering > VM297 Ships Designs and drawings V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering > VM381 Passenger ships |
Divisions: | Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Naval Architecture and Shipbuilding Engineering > 36201-(S1) Undergraduate Thesis |
Depositing User: | Titius Kamajaya |
Date Deposited: | 01 Sep 2021 01:27 |
Last Modified: | 19 Jun 2024 06:40 |
URI: | http://repository.its.ac.id/id/eprint/91427 |
Actions (login required)
View Item |