siohang, Jesse Septiawan Geovany (2022) Analisa Respon Dinamis Pada Towline Akibat Operasi Towing Barge Studi Kasus : Transport Jacket Structure Dari Cilegon Menuju Madura. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh November.
Text
04311740000034-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version Restricted to Repository staff only until 1 April 2024. Download (5MB) | Request a copy |
|
Text
04311740000034-Undergraduate_Thesis.pdf Restricted to Repository staff only Download (5MB) | Request a copy |
Abstract
Dalam proses perancangan struktur bangunan lepas pantai salah satunya adalah jacket structure biasanya dibangun atau dirakit ditempat fabrikasi dan kemudian akan dipindahkan menggunakan barge yang ditarik oleh kapal tugboat ke tempat instalasi yang ada dilaut. Dalam proses pemindahan struktur tersebut maka akan dilakukan yang disebut operasi towing barge. Dalam operasi tersebut akan menimbulkan adanya gaya tarik yang terjadi pada tali penarik selama tranportasi. Dalam penelitian ini akan membahas mengenai respon dinamis pada tali penarik (towline) saat transportasi MDA- Jacket Platform dengan menggunakan barge Winposh 3301 dan ditarik oleh kapal tunda Era Indonesia. Pada tugas akhir ini, penulis terlebih dahulu menganalisa respon gerakan dari barge dan tugboat dengan enam drajat kebebasan pada gelombang reguler. Hasil perhitungan RAO maksimum barge pada gerakan roll sebesar 6,171 deg/m dengan arah sudut datang gelombang 90^0 sedangkan pada tugboat respon maksimum terjadi pada gerakan pitch sebesar 15,302 deg/m dengan sudut arah datang gelombang 90^0. Selanjutnya dilakukan pemodelan towing yang mengacu pada standar code DNV-OS-H202 yang mengkalsifikasikan pemodelan towing dalam analisis ini termasuk kedalam normal tow atau penarikan barge menggunakan satu kapal tugboat dengan menggunakan 3 towline dan dihubungkan menggunakan transfer plate. Pada analisis ini menghasilkan tegangan maksimum, tegangan signifikan dan tegangan rata-rata pada setiap towline dengan variasi kecepatan tarik tugboat sebesar 4 knot, 6 knot, 8 knot dan 10 knot pada kondisi beban lingkungan yang diberikan. Berdasarkan hasil analisa tersebut menunjukkan bahwa tegangan statis towline yang ada pada barge dan di tugboat mengalami peningkatan tension secara linier dengan penambahan kecepatan tarik tugboat. Tension terbesar terjadi pada kondisi beban lingkungan semarang sebesar 348,726 KN pada towline 3B dengan kecepatan tarik 10 knot.
======================================================================================================
In the process of designing offshore structures, one of which is the jacket structure, which is usually built or assembled at the fabrication site and then moved using a barge pulled by a tugboat to an installation site at sea. In the process of moving the structure, a towing barge operation will be carried out. In this operation, there will be a tensile force that occurs on the towing rope during transportation. In this study, we will discuss the dynamic response of the towline when transporting the MDA-Jacket Platform using a Winposh 3301 barge and being pulled by the Era Indonesia tugboat. In this final project, the writer first analyzes the movement response of the barge and tugboat with six degrees of freedom on a regular wave. The results of the calculation of the maximum barge RAO on the roll motion of 6.171 deg/m with the direction of the angle of incidence of the wave 90^0while the maximum response in the tugboat occurs at the pitch movement of 15,302 deg/m with the angle of the incident wave 90^0. Furthermore, towing modeling is carried out which refers to the standard code DNV-OS-H202 which classifies the towing modeling in this analysis including normal tow or barge withdrawal using one tugboat using 3 towlines and connected using a transfer plate. This analysis produces maximum tension, significant tension and average tension on each towline with variations in tugboat pulling speed of 4 knots, 6 knots, 8 knots and 10 knots at a given environmental load condition. Based on this analysis, it shows that the towline static tension on the barge and on the tugboat has a linear increase in tension with the addition of the tugboat pulling speed. The greatest tension occurs in Semarang environmental load conditions of 348.726 KN on towline 3B with a pulling speed of 10 knots.
Item Type: | Thesis (Other) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | RAO, Tension, Speed, Environmental Loads, Towline, RAO, Tegangan, kecepatan, Beban Lingkungan, Tali Penarik. |
Subjects: | T Technology > TC Hydraulic engineering. Ocean engineering |
Divisions: | Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Ocean Engineering > 38201-(S1) Undergraduate Thesis |
Depositing User: | Jesse S.G Sitohang |
Date Deposited: | 03 Feb 2022 05:45 |
Last Modified: | 02 Nov 2022 04:04 |
URI: | http://repository.its.ac.id/id/eprint/92675 |
Actions (login required)
View Item |