Reporting And Data Analysis Ship Accident In Indonesia Using Hirarc Method By Web Based System (Case Study : Coordinating Ministry For Maritime And Investment Affairs)

Mufidah, Elmy (2022) Reporting And Data Analysis Ship Accident In Indonesia Using Hirarc Method By Web Based System (Case Study : Coordinating Ministry For Maritime And Investment Affairs). Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 04211841000003_Undergraduate_Thesis.pdf] Text
04211841000003_Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 April 2024.

Download (5MB) | Request a copy

Abstract

Data kecelakaan kapal merupakan hal yang sangat penting untuk mengetahui seberapa besar tingkat kecelakaan kapal yang terjadi dan apa saja faktor bahaya. Penyebab yang membuat
suatu kecelakaan kapal itu terjadi. Dengan adanya pengintegrasian data menggunakan web based system harapannya bisa membantu beberapa pihak terkait untuk menghimpun data kecelakaan kapal dan melakukan pengolahan data sehingga menghasilkan rekomendasi control dari suatu bahaya dan penyebab kecelakaan kapal tersebut tersebut. Pengolahan data pada penelitian ini menggunakan metode HIRARC yang dimana didalamnya terdapat beberapa tahap seperti identifikasi bahaya, risk assessment dan risk control. Identifikasi bahaya merupakan suatu tahapan menentukan faktor bahaya dan apa penyebab dari bahaya tersebut sehingga dapat terjadi kecelakaan kapal. Setelah faktor bahaya dan penyebab didapatkan peneliti akan menentukan effcrvt dari bahaya dan penyebab tersebut, sepeti effect pada manusia dan effect pada kapal. Setelah dilakukan identiikasi bahaya maka akan masuk kedalam risk assessment yang dimana didalamnya akan menghitung seberapa parah tingkat frequency dan severity dari tiap bahaya dan penyebabnya. Ketika diketahui risk level suatu bahaya dan penyebab yang paling tinggi diberikan rekomendasi untuk mengurangi tingkat bahaya dan penyebabnya. Rekomendasi tersebut dapat digunakan pihak yang berwenang untuk mengetahui dan melakukan langkah untuk mengurangi kasus kecelakaan kapal. Pada penelitian ini didapatkan kesimpulan data presentase kasus kecelakaan kapal pada tahun 2018 sebesar 30%, 2019 sebesar 29% dan 2020 sebesar 41%. Yang dimana tiap tahun terdapat presentase bahaya seperti pada tahun 2020 bahaya kapal tenggelam sebesar 25%, kapal kandas 19%, kapal terbakar 10% dan sebagainya dan dari setiap tahun didapatkan indeks 3 risk level yang tertinggi seperti pada tahun 2020 terdapat 2 bahaya tertinggi dengan 3 penyebab berbeda yaitu kapal tenggalam, tubrukan saat berlayar dan penyebabnya dikarenakan cuaca buruk karena gelombang dan angin kencang, kebocoran lambung dan tubrukan antar kapal dengan effect pada kapal yaitu kapal tenggelam seluruhnya dan memakan korban jiwa dengan severity index catastrophic sehingga pada kedua bahaya dan 3 penyebab itu masin masing diberikan rekomendasi untuk ditindak lanjuti
================================================================================================
Ship accident data is critical to know how big the ship
accident rate is and the hazard factors—the cause of the
shipwreck. With the integration of data using a web based system, it is hope that it can help several related parties to
collect ship accident data and perform data processing to produce control recommendations from a hazard and the cause of the ship accident. Data processing in this study uses the HIRARC method in which there are several stages such as hazard identification, risk assessment and risk control. Hazard
identification determines the hazard factors and what causes
these hazards in ship accidents. After the hazard and cause factors are obtained, the researcher will evaluate the effects and causes, such as the effect on humans and the effect on ships. After identifying the hazard, it will be entered into a risk assessment to calculate how severe the frequency and severity of each hazard and its causes are. When the risk level of a hazard and the highest cause is known, recommendations are given to reduce the level of danger and its causes. These recommendations can be used by the competent authorities to identify and take steps to minimise cases of ship accidents. This study concluded that the percentage of ship accident cases in 2018 was 30%, 2019 was 29%, and 2020 was 41%. This is where every year there is a percentage of danger, such as in 2020 the danger of ships sinking is 25%, ships run aground 19%, ships burn 10% and so on and from every year we get the highest three risk level index as in 2020 there are two most increased hazards with three different causes, namely ship sinking, collision while sailing. The cause is due to bad weather due to waves and strong winds, hull leaks and collisions between ships with an effect on the ship, namely the ship sinks completely and takes lives with a catastrophic severity index so that in both hazards and the three causes. Each one is recommended for follow-up.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: HIRARC, Hazard Identification, Risk Assessment, Risk Control, Data, Web-Based, Ship Accident
Subjects: V Naval Science > V Naval Science (General)
V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering
Divisions: Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Marine Engineering > 36202-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Elmy Mufidah
Date Deposited: 07 Feb 2022 02:10
Last Modified: 07 Feb 2022 02:10
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/92893

Actions (login required)

View Item View Item