Discrete-Event Simulation Approach for Berth Allocation Process to Minimize Demurrage Cost in PT X

Santoso, Sebastianus Yulivio (2022) Discrete-Event Simulation Approach for Berth Allocation Process to Minimize Demurrage Cost in PT X. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of Final Project_Sebastianus Yulivio Santoso_02411840000073.pdf] Text
Final Project_Sebastianus Yulivio Santoso_02411840000073.pdf - Accepted Version
Restricted to Registered users only

Download (4MB) | Request a copy
[thumbnail of 02411840000073-Undergraduate_Thesis.pdf] Text
02411840000073-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 April 2024.

Download (5MB) | Request a copy

Abstract

Permasalahan alokasi kapal adalah salah satu permasalahan umum yang dihadapi oleh banyak industri. Permasalahan ini merujuk pada permasalahan dalam memilih jetty untuk mengoptimasi ukuran performansi. Masalah ini juga terjadi di PT X sebagai salah satu perusahaan yang fokus pada industri pembuatan baja. Salah satu pertimbangan penting dalam permasalahan alokasi adalah biaya demurrage dari proses tersebut. Biaya demurrage terjadi ketika waktu penyelesaian kapal lebih dari waktu yang diperbolehkan untuk kapal. Masalah ini menjadi lebih kompleks karena ketidakpastian dalam proses dan saling ketergantungan untuk waktu demurrage. Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan model untuk meminimalkan biaya demurrage dengan mengevaluasi beberapa alternatif yang layak untuk model yang akan datang. Untuk mengembangkan model as-is untuk sistem, ada beberapa pertimbangan yaitu urutan antrian kapal dan perhitungan demurrage. Masalah ini alam diselesaikan dengan menggunakan metode simulasi kejadian diskrit menggunakan software ARENA. Model akan menggunakan kombinasi antara First Come First Serve (FCFS) dan aturan Prioritas. Ada beberapa skenario yang disimulasikan dalam penelitian ini seperti perubahan aturan prioritas, tingkat bongkar muat, dll. Skenario terbaik untuk sistem adalah penambahan private jetty atau peningkatan kapasitas yang akan mengubah kondisi demurrage menjadi despatch
=============================================================================================
Berth Allocation Problem (BAP) is one of the common problems that is faced by many industries. BAP refers to the problem of choosing jetty to optimize the performance measurement. This problem also happens in PT X as one of the companies that focus on steelmaking industry. One of the important considerations in the BAP is the demurrage cost of the process. Demurrage costs occur when the ship’s finish processing time is more than the allowed time for the ship. This problem become more complex because of the uncertainties in the processes and interdependency for the demurrage time. This research aims to develop a model to minimize the demurrage cost by evaluating several feasible alternatives for to-be models. To develop as-is model for the system, there are some considerations which are sequence of ships queue and demurrage calculation. This problem is solved using discrete event simulation method using ARENA software. The model will use the combination between First Come First Serve (FCFS) and Priority rules. There are several scenarios that are simulated in this research such as changing priority rules, unloading rate, etc. The best scenario for the system will be additional private jetty or the improvement of capacity which will change the demurrage condition to despatch.

Item Type: Thesis (Other)
Uncontrolled Keywords: Alokasi Kapal, Aturan Prioritas, ARENA software, Biaya Demurage, Simulasi Sistem Diskrit
Subjects: T Technology > T Technology (General) > T57.62 Simulation
Divisions: Faculty of Industrial Technology and Systems Engineering (INDSYS) > Industrial Engineering > 26201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Sebastianus Yulivio Santoso
Date Deposited: 11 Feb 2022 07:29
Last Modified: 02 Nov 2022 02:20
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/92910

Actions (login required)

View Item View Item