Falaq, Mohammad Fajrul (2022) Risk Assessmet of Potential Fire and Explosion in Oil Refinery Terminal. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.
Preview |
Text
Bachelor Thesis Report_Mohammad Fajrul Falaq_04211841000009.pdf - Accepted Version Download (16MB) | Preview |
Abstract
Because energy requirements increase over time, there is a need for efficient exploration and the preparation of a location to house the results of the exploration. One of the terminals that can accommodate the exploration results is Lawe-Lawe Terminal has several facilities and a capacity of 7.2 million barrels of crude oil. There are potential dangers associated with storing crude oil in sufficient quantities. A risk assessment was conducted on the crude oil transfer process at the Lawe-Lawe Terminal using the method for hazard identification, namely HAZOP (Hazard and Operability Study), following standard BS IEC 61882:2001, which revealed the possibility of jet fire, flash fire, pool fire, and explosion. Fault Tree Analysis (FTA) and Event Tree Analysis (ETA) are used for frequency analysis. The top event in the FTA results is an oil spill for all nodes and scenarios. There are five different leak scenarios, namely 1-3 mm, 3-10 mm, 10-50 mm, 50-150 mm, and >150 mm, and an analysis was conducted during the day and night due to differences in ambient temperature and wind speed. And then, using fire modeling, we conducted a consequence analysis to determine the hazard radius of each incident mapping with the F-N curve following the UK-HSE standard. For the consequences that are analyzed only for 10-50 mm, 50-150 mm, and >150 mm leaks, as well as for 1-3 mm and 3-10 mm leaks, the consequence analysis process is omitted because the impact is minor and almost non-existent. After performing the risk assessment, it is determined that there is no need for mitigation using LOPA (Layer of Protection Analysis) because there is no scenario for all nodes classified as Unacceptable.
================================================================================================
Karena kebutuhan energi mengalami peningkatan seiring dengan waktu, perlu adanya eksplorasi yang efisien dan juga menyiapkan tempat untuk menampung hasil dari eksplorasi tersebut. Salah satu terminal yang bisa menampung hasil eksplorasi tersebut adalah Terminal Lawe-Lawe dengan beberapa fasilitas yang tersedia terminal ini mampu untuk menampung crude oil sebanyak 7,2 juta barrel. Dengan menyimpan crude oil dengan jumlah yang jumlah cukup besar ,terdapat potensi bahaya yang muncul. Dari potensi tersebut, dilakukan penilaian risiko pada proses transfer crude oil pada Terminal Lawe-Lawe dengan metode yang digunakan untuk melakukan hazard identification adalah HAZOP (Hazard and Operability Study) dengan standart BS IEC 61882:2001 yang menunjukkan bahwa terdapat potensi jet fire, flash fire, pool fire dan explosion pada terminal tersebut. Untuk Analisa frekuensi menggunkan metode Fault Tree Analysis (FTA) dan Event Tree Analysis (ETA). Pada hasil FTA didapatkan sebagai top event darihasil Analisa adalah oil spilling untuk semua node dan scenario. Terdapat 5 skenario kebocoran yakni 1-3 mm, 3-10 mm, 10-50 mm, 50-150 mm, dan >150 mm, dan juga terdapat Analisa pada siang dan malam hari, karena terdapat perbedaan temperature lingkungan dan juga kecepatan angin. Dan dilanjutkan dengan melakukan Analisa konsekuensi menggunakan fire modelling untuk memperlihatkan radius bahaya dari masing masing kejadi. dilakukan pemetaan menggunakan F-N curve menggunakan standart UK-HSE. Untuk konsekuensi yang di Analisa hanya pada kebocoran 10-50 mm, 50-150 mm dan >150 mm, untuk kebocoran 1-3 mm dan 3-10 mm tidak dilakukan proses Analisa konsekuensi karena dampak yang terjadi minor dan hampir tidak ada. Setelah dilakukan penilaian risiko memperlihatkan bahwa tidak perlu adanya mitigasi menggunakan LOPA (Layer of Protection Analysis) karena tidak ada scenario pada semua node yang berada pada kategari unacceptable.
Item Type: | Thesis (Other) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Risk Assessment, Frequency Analyisis, Consequences Analysis, Oil Refinery, F-N Curve |
Subjects: | V Naval Science > V Naval Science (General) V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering |
Divisions: | Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Marine Engineering > 36202-(S1) Undergraduate Thesis |
Depositing User: | Mohammad Fajrul Falaq |
Date Deposited: | 07 Feb 2022 03:09 |
Last Modified: | 18 Nov 2024 00:41 |
URI: | http://repository.its.ac.id/id/eprint/92920 |
Actions (login required)
View Item |