Redesain Pasar Pacar Keling Terkait Pandemi COVID-19 Dengan Pendekatan Arsitektur Perilaku

Zaen, Kun Husu (2022) Redesain Pasar Pacar Keling Terkait Pandemi COVID-19 Dengan Pendekatan Arsitektur Perilaku. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 08111640000072-Undergraduate_Thesis.pdf] Text
08111640000072-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 April 2024.

Download (4MB) | Request a copy
[thumbnail of 08111640000072-Undergraduate_Thesis.pdf] Text
08111640000072-Undergraduate_Thesis.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (4MB) | Request a copy

Abstract

Pasar merupakan tempat yang ramai dikunjungi oleh masyarakat untuk datang membeli kebutuhan mereka sehari-hari. Sayangnya dalam kondisi pandemi ini, pasar tradisional menjadi klaster paling banyak dalam penyebaran Covid-19. Hal tersebut dikarenakan para pengguna pasar yang masih kurang sadar akan bahayanya virus ini. Masih banyak para pengguna pasar yang masih belum menerapkan perilaku protokol kesehatan yang telah dianjurkan. Dari isu tersebut, untuk mengoptimalkan kembali pasar seperti dahulunya, dibutuhkan sebuah desain baru dari pasar tersebut yang tetap mengoptimalkan aktivitas yang diwadahi serta menerapkan ketentuan protokol kesehatan .

Setiap manusia memiliki karakteristik tersendiri, begitu pun pula dengan perilakunya. Perilaku manusia dipengaruhi oleh lingkungan sekitar mereka. Lingkungan yang baik akan menciptakan perilaku yang baik juga. Dengan adanya pandemi ini, perilaku manusia mulai perlahan berubah untuk menyesuaikan diri dengan kenormalan baru. Dengan begitu, digunakanlah pendekatan arsitektur perilaku teori positif yang mana meningkatkan kesadaran akan perilaku kenormalan yang baru.

Redesain Pasar Pacar Keling yang mewadahi aktivitas jual-beli dengan menggunakan pendekatan arsitektur perilaku, dengan menerapkan beberapa ketentuan protokol kesehatan yang telah ditentukan oleh pemerintah. Para pengguna pasar diharapkan akan tetap menjaga perilaku protokol kesehatan di dalam pasar agar pasar tidak menjadi klaster terbanyak penyebaran Covid-19.
================================================================================================
Market is a place where people come to buy their daily needs. Unfortunately, in this pandemic condition, the traditional market has become the largest cluster in the spread of Covid-19. This is because market users are still not aware of the dangers of this virus. There are still many market users who still have not implemented the improved health protocol behavior. From these issues, in order to re-optimize the market as before, a new design of the market is needed that still optimizes the activities it accommodates and implements health protocols in it.

Every human being has his own characteristics, as well as his behavior. Human behavior is influenced by the environment around them. A good environment will create good behavior too. With this pandemic, human behavior began to slowly change to adjust to the new normal. Thus, a positive theory behavioral architecture approach is used which raises awareness of the new normal behavior.

The redesign of the Pacar Keling Market which accommodates buying and selling activities using a behavioral architecture approach, by implementing several health protocols provisions that have been determined by the government. Market users are expected to maintain the behavior of health protocols in the market so that the market does not become the most widespread cluster of Covid-19.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: arsitektur perilaku, Covid-19, pasar, redesain. behavioral architecture, market, redesign.
Subjects: N Fine Arts > NA Architecture
Divisions: Faculty of Civil, Planning, and Geo Engineering (CIVPLAN) > Architecture > 23201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: KUN HUSU ZAEN
Date Deposited: 08 Feb 2022 02:43
Last Modified: 08 Feb 2022 02:43
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/93026

Actions (login required)

View Item View Item