Fikri, Muhammad (2022) Studi Kelayakan Jalan Tol Kuala Tanjung - Tebing Tinggi - Parapat Dari Segi Ekonomi Dan Finansial. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.
Text
03111640000059-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version Restricted to Repository staff only until 1 April 2024. Download (16MB) | Request a copy |
Abstract
Kurangnya akses yang dimiliki oleh masyarakat Provinsi
Sumatera Utara terhadap jalan tol membuat pertumbuhan volume
kendaraan yang bertambah setiap harinya tidak sebanding dengan ruas jalan yang sudah ada, sehingga ruas jalan eksisting tidak lagi mampu menampung volume kendaraan yang ada. Salah satu contoh jalan yang terkena macet adalah jalan-jalan provinsi dan nasional, sehingga Kementerian Pekerjaan Umum dan Perumahan Rakyat (PUPR) merencanakan akan membangun jalan tol Kuala Tanjung-Tebing Tinggi-Parapat dimana jalan tol tersebut adalah bagian dari proyek Jalan Tol Trans Sumatera (JTTS). Dengan dibangunnya jalan tol Kuala Tanjung-Tebing Tinggi-Parapat diharapkan dapat mengurangi kemacetan yang terjadi dan meningkatkan perkembangan ekonomi di wilayah Provinsi Sumatera Utara.
Dalam tugas akhir ini, akan dilakukan analisis Trip
Assignment dan metodologi yang digunakan untuk menganalisis
Biaya Operasional Kendaraan (BOK) dan Nilai Waktu (Time
Value) menggunakan metode Jasa Marga dan Ndlea, dimana
untuk menganalisis aspek kelayakan ekonomi akan menggunakan
parameter BCR dan NPV sebagai acuan kelayakan, sedangkan
untuk menganalisis aspek kelayakan finansial akan menggunakan parameter BCR dan NPV sebagai acuan kelayakan.
Berdasarkan hasil perhitungan dan analisis yang telah
dilakukan, didapatkan hasil bahwa pembangunan Jalan Tol Kuala Tanjung – Tebing Tinggi – Parapat dikatakan tidak layak secara ekonomi tetapi layak dari segi finansial.
================================================================================================
Lack of access owned by the people of North Sumatra
Province to toll roads makes the growth in the volume of vehicles that increase every day is not comparable to the existing roads, so that existing roads are no longer able to accommodate the volume of existing vehicles. One example of a road that is affected by traffic jams is provincial and national roads, so the Ministry of Public Works and Public Housing plans to build the Kuala Tanjung - Tebing Tinggi - Parapat toll road where the toll road is part of the Trans Sumatra Toll Road project. With the construction of the
Kuala Tanjung - Tebing Tinggi - Parapat toll road, it is hoped that it will reduce the traffic and increase economic development in the North Sumatra Province.
In this final project, Trip Assignment analysis will be
carried out and the methodology used to analyze Vehicle
Operating Costs (BOK) and Time Value using the Jasa Marga and Ndlea methods, where to analyze the economic feasibility aspect, BCR and NPV parameters will be used as references. While to analyze the financial feasibility aspect, BCR and NPV parameters will be used as a feasibility reference.
Based on the results of the calculations and analyzes that
have been carried out, the construction of the Kuala Tanjung –Tebing Tinggi – Parapat Toll Road is said to be economically unfeasible but financially feasible.
Item Type: | Thesis (Other) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Jalan Tol Kuala Tanjung - Tebing Tinggi - Parapat, Studi Kelayakan Ekonomi, Studi Kelayakan Finansial, Trip Assignment, Biaya Operasional Kendaraan. Kuala Tanjung - Tebing Tinggi – Parapat Toll Road, Economic Feasibility Study, Financial Feasibility Study, Vehicle Operating Costs. |
Subjects: | H Social Sciences > HE Transportation and Communications > HE355.4 Toll roads |
Divisions: | Faculty of Civil, Planning, and Geo Engineering (CIVPLAN) > Civil Engineering > 22201-(S1) Undergraduate Thesis |
Depositing User: | Muhammad Fikri |
Date Deposited: | 14 Feb 2022 02:54 |
Last Modified: | 31 Oct 2022 03:11 |
URI: | http://repository.its.ac.id/id/eprint/93670 |
Actions (login required)
View Item |