Daniswara, Varian (2022) Analisa Pengaruh Penambahan Material Adhesive Pada Collector Plate Battery Module Terhadap Deformasi Akibat Beban Tumbukan Menggunakan Pemodelan Elemen Hingga. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.
Text
02111740000186-Undergraduate_Thesis.pdf Restricted to Repository staff only Download (6MB) | Request a copy |
|
Text
02111740000186-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version Restricted to Repository staff only until 1 April 2024. Download (6MB) | Request a copy |
Abstract
Baterai pada kendaraan listrik merupakan komponen utama
dari kendaraan listrik. Kerusakan pada baterai dapat memicu
malfungsi dan ledakan pada kendaraan listrik. Faktor beban
tumbukan dari luar adalah salah satu masalah yang sering terjadi.
Salah satu upaya dalam meningkatkan kekuatan battery module
dalam melindungi baterai adalah dengan menambahkan adhesive
untuk menyerap energi yang bertujuan untuk mengurangi
deformasi dan tegangan yang terjadi pada collector plate dan
membantu posisi baterai tetap pada tempatnya.
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh jenis
material adhesive dalam menahan deformasi pada collector plate
battery module dan tegangan yang diterima saat diuji dengan drop
test. Pemodelan elemen hingga dibuat dengan modelan sebagian
mengikuti battery module gesits. Hasil yang diamati dari simulasi
yang dijalankan adalah total deformation dan equivalent stress
yang terjadi pada collector plate battery module. Pengujian ini
dilakukan dengan 3 posisi keadaan jatuh battery module yaitu
jatuh vertical, horizontal dan 45 derajat. Peneliti akan
memvariasikan 4 jenis adhesive yang berbeda yaitu resin epoxy,
resin epoxy 5320-1 EO, polyurethane dan UF-2. Dari hasil ini
diharapkan dapat memberikan keadaan deformasi dan tegangan
yang baik pada battery module
Hasil dari penelitian ini ditemukan bahwa deformasi pada 3
sudut jatuh pada penambahan adhesive tidak mampu mengurangi
iv
nilai deformasi yang terjadi pada collector plate. Tegangan pada
collector plate meningkat seiring penurunan nilai young modulus
material adhesive terjadi pada pengujian drop test horizontal dan
45 derajat. Hal ini dikatakan cukup baik karena tegangan yang
terjadi pada sel baterai menurun, dikarenakan cost penggantian
collector plate lebih murah dibandingkan penggantian sel baterai
lithium ion. Namun penempatan dan desain penambahan material
adhesive harus diperhitungkan dengan baik agar kinerja dari
material adhesive dalam menyerap beban tumbukan semakin lebih
baik. Diperlukannya pengunci eksternal pada collector plate agar
posisinya terkunci pada sel baterai dan tidak merubah posisi
kedudukan sel baterai.
============================================================
The battery in electric vehicles is the main component of electric
vehicles. Damage to the battery can cause malfunctions and
explosions in electric vehicles. Impact load factor from the outside
is one of the problems that often occur. One of the efforts to
increase the strength of the battery module in protecting the battery
is to add an adhesive to absorb energy which aims to reduce
deformation and stress that occurs on the battery cell and help the
battery position stay in place.
This study aims to determine the effect of the type of adhesive
material in resisting deformation on the collector plate battery
module and the stress received when tested by drop test. The finite
element model is made by partial modeling following the agile
battery module. The observed results from the simulation run are
the total deformation and equivalent stress that occur in the
collector plate battery module. This test is carried out with 3
positions in which the battery module falls, namely vertical,
horizontal and 45 degrees. Researchers will vary 4 different types
of adhesive, epoxy resin 5320-1 EO, epoxy resin, polyurethane and
UF-2. From these results, it is hoped that it can provide
recommendations for the type of good adhesive material to reduce
deformation on the collector plate battery module.
The results of this study found that deformation at 3 angles of fall
on the addition of adhesive was not able to reduce the value of
deformation that occurred on the collector plate. The increase in
the value of the collector plate stress along with the decrease in the
vi
value of the young modulus of the adhesive material occurred in
the horizontal and 45-degree drop tests. This is said to be quite
good because the voltage that occurs in the battery cells decreases.
After all, the cost of replacing the collector plate is cheaper than
replacing lithium-ion battery cells. However, the placement and
design of the additional adhesive material must be considered
properly so that the performance of the adhesive material in
absorbing impact loads is getting better. An external lock is needed
on the collector plate so that its position is locked on the battery
cell and does not change the position of the battery cell.
Item Type: | Thesis (Other) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Battery module, adhesive, tegangan, deformasi, explicit dynamics,Battery module, adhesive, stress, deformation, explicit dynamics |
Subjects: | T Technology > TA Engineering (General). Civil engineering (General) > TA347 Finite Element Method T Technology > TJ Mechanical engineering and machinery |
Divisions: | Faculty of Industrial Technology and Systems Engineering (INDSYS) > Mechanical Engineering > 21201-(S1) Undergraduate Thesis |
Depositing User: | varian daniswara |
Date Deposited: | 16 Feb 2022 12:42 |
Last Modified: | 31 Oct 2022 02:44 |
URI: | http://repository.its.ac.id/id/eprint/94023 |
Actions (login required)
View Item |