Sudiantara, I Made (2022) Analisis Komposisi Armada Laut Untuk Lintasan Yang Bersaing: Studi Kasus Jawa Timur - Bali - Nusa Tenggara Barat. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.
Text
04411740000049_Undergraduate_Theses.pdf - Accepted Version Restricted to Repository staff only until 1 April 2024. Download (3MB) |
Abstract
Setelah dibukanya lintasan yang menghubungkan langsung Pulau Jawa dan Nusa Tenggara Barat yaitu Ketapang-Lembar, sebagian besar pengguna jasa dari Jawa menuju Nusa Tenggara Barat maupun sebaliknya beralih menggunakan lintasan Ketapang-Lembar dengan pertimbangan efisiensi waktu dan tenaga. Dampak yang terjadi setelah dibukanya lintasan Ketapang-Lembar mengakibatkan adanya persaingan pada kedua lintasan karena demand angkutan penyeberangan akan terbagi untuk Lintasan direct dengan lintasan Via Bali yang berpengaruh pada komposisi armada . Tujuan penelitian ini adalah mengetahui komposisi armada yang optimum pada tiap lintasan penyeberangan Jawa Timur – Bali – Nusa Tenggara Barat untuk mengatasi persaingan pada kedua lintasan karena ketidakseimbangan demand dengan ketersediaan kapal. Metode yang digunakan adalah metode optimasi untuk mendapatkan komposisi armada yang tepat agar demand sesuai dengan ketersediaan kapal yang akan beroperasi. Hasil analisis yang didapatkan berdasarkan demand di tahun 2030 adalah kapal rute Ketapang-Gilimanuk berjumlah 15 kapal dengan kapasitas angkut kapal rata – rata sebesar 230 pax penumpang, 84 unit roda 2, dan 25 unit roda 4/campuran. Kapal rute Padangbai-Lembar berjumlah 8 kapal dengan kapasitas angkut kapal rata – rata sebesar 204 pax penumpang, 53 unit roda 2, dan 32 unit roda 4/campuran. Kapal rute Ketapang-Lembar berjumlah 30 kapal dengan kapasitas angkut kapal rata – rata sebesar 225 pax penumpang, 82 unit roda 2, dan 31 unit roda 4/campuran. Berdasarkan analisis biaya diperoleh unit biaya minimum untuk Lintasan direct sebesar Rp. 108.520 per SUP, dan Lintasan via Bali Rp. 108.004 per SUP.
====================================================================================================
After the opening of the route that connects Java and West Nusa Tenggara Island directly, Ketapang -Lembar, users from Java to West Nusa Tenggara are switched to the Ketapang - Lembar route with consideration of time and energy efficiency. The impact that occurs after the opening of the Ketapang-Lembar route establishes the competition on both routes because the demand for crossing transportation will be divided for direct route Via Bali which affects the composition of the fleet. The purpose of this study is to find the optimal fleet composition on each crossing of East Java – Bali – West Nusa Tenggara to overcome competition on both routes due to the imbalance of demand with ship availability. The method used is an optimization to get the right fleet composition so that demand matches the availability of ships that will operate. The results of the analysis were obtained based on demand in 2030, the Ketapang - Gilimanuk route needs 15 ships with an average ship carrying capacity of 230 Pax passengers, 84 units of 2 wheels, and 25 units of 4 or mixed wheels. Padangbai - Lembar route needs 8 ships with an average ship capacity of 204 Pax passengers, 53 units of 2 wheels, and 32 units of 4 or mixed wheels. Ketapang - Lembar route needs 30 ships with an average capacity of 225 Pax passengers, 82 units of 2 wheels, and 31 units of 4 or mixed wheels. Based on the cost analysis obtained the minimum cost unit for direct route amounting to Rp. 108,520 per SUP and the cost from Bali is Rp. 108,004 per SUP.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Angkutan Penyeberangan, Komposisi Armada, Metode Optimasi Ferry Transportation, Fleet Compotition, Optimization Method |
Subjects: | H Social Sciences > HD Industries. Land use. Labor > HD38.5 Business logistics--Cost effectiveness. Supply chain management. ERP T Technology > TE Highway engineering. Roads and pavements > TE7 Transportation--Planning V Naval Science > V Naval Science (General) |
Divisions: | Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Marine Transportation Engineering > 21207-(S1) Undergraduate Thesis |
Depositing User: | I Made Sudiantara |
Date Deposited: | 17 Feb 2022 04:19 |
Last Modified: | 17 Feb 2022 04:19 |
URI: | http://repository.its.ac.id/id/eprint/94112 |
Actions (login required)
View Item |