Implementasi Model Desain Double Diamond untuk Antarmuka dan Pengalaman Pengguna pada Geomyits

Faadilah, Kevin Ashil (2022) Implementasi Model Desain Double Diamond untuk Antarmuka dan Pengalaman Pengguna pada Geomyits. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 05111740000178-Undergraduate_Thesis.pdf]
Preview
Text
05111740000178-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version

Download (3MB) | Preview
[thumbnail of 05111740000178-Undergraduate_Thesis.pdf]
Preview
Text
05111740000178-Undergraduate_Thesis.pdf

Download (3MB) | Preview

Abstract

Matematika merupakan salah satu mata pelajaran yang telah diajarkan di semua jenjang pendidikan di seluruh Indonesia. Belakangan ini, Matematika lebih menekankan pada proses pemecahan masalah. Alhasil, keterampilan matematika siswa diukur dengan melihat kemampuan siswa dalam menyelesaikan masalah yang diberikan. Oleh karena itu, keterampilan pemecahan masalah menjadi penting karena keterampilan tersebut menjadi landasan bagi siswa dalam menyelesaikan semua tahapan pembelajaran. Namun, keterampilan pemecahan masalah dalam Matematika mungkin lebih sulit daripada keterampilan aritmatika itu sendiri. Jika siswa tidak dapat menyelesaikan soal, maka akan menakutkan bagi siswa untuk mulai melakukan operasi numerik dalam tes yang diberikan. Tentunya, aspek ini juga terkait langsung dengan bagaimana soal-soal tes diberikan kepada siswa.
Dengan demikian, untuk membangun sebuah permainan bernama GeoMyITS yang dapat menunjang pembelajaran Matematika untuk siswa SD kelas 4 ini diperlukan sebuah riset untuk mengetahui kebutuhan dari user. Dalam penerapannya GeoMyITS diharapkan bisa sesuai dengan kebutuhan dan mengantisipasi hal-hal yang tidak dibutuhkan. Agar tidak terjadi kehilangan informasi penting dikarenakan hal-hal bias hingga dalam riset ini semua tercukupi [7]. Pada penelitian ini, kami mengeksplorasi kebutuhan penggunaan permainan dengan model desain Double Diamond dalam memahami kebutuhan mereka siswa kelas 4 SD dalam topik Geometri Matematika lalu melakukan uji coba dengan menggunakan metode Usability Testing serta Qualitative Research
=====================================================================================================
Mathematics is one of the subjects that are taught at any levels of education in Indonesia. Lately, Mathematics is more emphasized on the problem of solving process. As a result, students' mathematical skills are measured by looking at the students' ability to solve the given problem. Therefore, problem solving skills are important because these skills become the basic for students in completing all stages of learning. However, problem solving skills in Mathematics may be more difficult than arithmetic skills in it of itself. If the student cannot solve the problem, it will be scary for the student to start performing numerical operations in the given test. Of course, this aspect is also directly related to how test questions are given to students.
Thus, to build a game called GeoMyITS that can support Mathematics learning for this 4th grade elementary school student, a research is needed to find out the needs of the user. So that the application is expected to be in accordance with the needs and to anticipate things that are not needed. Because it can cause the important key of the information to be lost when things that are not needed appear [7]. This study explores the need for using games with the
xii
Double Diamond Model Design in understanding the needs of 4th grade elementary school students on the topic of Mathematical Geometry and then conducting trials using the Usability Testing and Qualitative Research methods

Item Type: Thesis (Other)
Uncontrolled Keywords: Geometri, riset, kebutuhan, ujicoba, double diamond, Geometry, research, needs, testing.
Subjects: T Technology > T Technology (General) > T58.5 Information technology. IT--Auditing
Divisions: Faculty of Intelligent Electrical and Informatics Technology (ELECTICS) > Informatics Engineering > 55201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Kevin Ashil Faadilah
Date Deposited: 17 Feb 2022 06:05
Last Modified: 12 Jun 2024 04:03
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/94189

Actions (login required)

View Item View Item