Perancangan Animasi 2D Bertema Gizi Untuk Anak Prasekolah

Subingat, Aldi Fakhriansyah (2022) Perancangan Animasi 2D Bertema Gizi Untuk Anak Prasekolah. Other thesis, Institut Teknologi Sepulu Nopember.

[thumbnail of 08311740000048 - Undergraduate_Thesis.pdf] Text
08311740000048 - Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 April 2024.

Download (4MB) | Request a copy
[thumbnail of 08311740000048 - Undergraduate_Thesis.pdf] Text
08311740000048 - Undergraduate_Thesis.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (4MB) | Request a copy

Abstract

Dalam meningkatkan gizi masyarakat mencapai Sumber Daya Manusia (SDM) yang berkualitas dapat diupayakan sedini mungkin khususnya dari anak prasekolah (usia 3-6 tahun). Di Indone-sia salah satu permasalahan gizi khususnya pada anak usia prasekolah adalah gizi kurang dan gizi lebih yang disebabkan mengkonsumsi pangan yang belum sesuai dengan Pedoman Gizi Seimbang (Kemenkes, 2014) dan preferensi makanan tertentu pada anak. Terutama kurangnya sayur dan buah dapat dipengaruhi oleh pengetahuan dan praktik gizi yang rendah. Selain peran orang tua, penting juga untuk anak agar punya motivasi dan kemauan untuk makan makanan bergizi. Untuk memberikan pendidikan gizi yang menarik untuk anak diperlukan media yang menarik untuk anak prasekolah agar tersampaikannya pendidikan gizi untuk anak prasekolah.
Perancangan ini menggunakan metode kualitatif berupa studi literatur dan eksisting. kedua jenis studi tersebut digunakan untuk menganalisis informasi dan data awal dari tahapan perancangan. Selanjutnya dilakukan studi eksperimental untuk pembuatan konsep dan desain animasi, depth interview terhadap pakar terkait seperti ahli gizi dan pakar animasi untuk mendapatkan kritik, saran dan masukan pendukung. Membuat purwarupa animasi 2D lalu melakukan user test kepada target audience yaitu anak prasekolah dan orang tua. Terakhir dil-akukannya evaluasi terkait hasil dari user test yang telah dilakukan sehingga animasi berada da-lam fase desain final.
Pendidikan gizi yang disampaikan berupa konsep dan cerita anak yang dikemas dalam sebuah animasi untuk anak prasekolah. Perancangan ini menghasilkan animasi 2D berjudul Gizi-Go: Pahlawan Cilik. Bercerita tentang 4 orang anak yang mempunyai kekuatan dari makanan bergizi yang dimakan. Animasi 2D ini berdurasi sebelas menit dengan adegan pengenalan tokoh dan cerita yang berjudul "sarapan yang hilang". Pembuatan animasi dilakukan dengan teknik Cut-Out agar proses produksi menjadi lebih efisien. Konsep pengembangan animasi juga telah dibuat untuk mengembangkan cerita animasi ke depannya agar pendidikan gizi bisa lebih ter-sampaikan untuk anak prasekolah.
================================================================================================
In improving community nutrition to achieve quality Human Resources (HR), efforts can be made as early as possible, especially from preschool children (aged 3-6 years). In Indonesia, one of the nutritional problems, especially in pre-school age children, is undernutrition and overnutrition. One of the causes of nutritional problems in children is consuming food that is not in accordance with the Balanced Nutrition Guidelines (Kemenkes, 2014) and certain food preferences in children. In particular, the lack of vegetables and fruit can be influenced by poor nutrition knowledge and practices. In addition to the role of parents, it is also important for children to have the motivation and willingness to eat nutritious food. To provide interesting nutrition education for children, it is necessary to have interesting media for preschool children so that nutri-tion education is conveyed for preschool children.
This design uses qualitative methods in the form of literature and existing studies. both types of studies are used to analyze information and data early in the design phase. Furthermore, experimental studies were carried out for concept creation and animation design, depth inter-views with related experts such as nutritionists and animation experts to get criticism, sugges-tions, and supporting input. Making 2D animation prototypes and then conducting user tests on the target audience, namely preschoolers and parents. Finally, an evaluation is carried out re-garding the results of the user tests that have been carried out so that the animation is in the final design phase.
The nutrition education delivered is in the form of children's concepts and stories pack-aged in animation for preschoolers. This design produces a 2D animation entitled Gizi-Go: Little Heroes. Tells the story of 4 children who have the power of the nutritious food they eat. This 2D animation is eleven minutes long with character and story introduction scenes entitled "The Missing Breakfast". The animation is made using the Cut-Out technique to make the production process more efficient. An animation development concept has also been created to develop animated stories in the future so that nutrition education can be better conveyed to preschool children.

Item Type: Thesis (Other)
Uncontrolled Keywords: Animasi 2D, Gizi, Anak Prasekolah, 2D Animation, Nutrition, Preschoolers.
Subjects: T Technology > TR Photography > TR897.7 Computer animation
T Technology > TX Home economics > TX349 Nutrition. Foods and food supply
Divisions: Faculty of Creative Design and Digital Business (CREABIZ) > Product Design > 90231-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Aldi Fakhriansyah Subingat
Date Deposited: 16 Feb 2022 20:21
Last Modified: 02 Nov 2022 03:44
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/94348

Actions (login required)

View Item View Item