Analisis Dinamik Struktur Gerbong Trailer Kereta Api Semi Cepat Dengan Menggunakan Metode Elemen HIngga

Adista, Reyhan Khansa Alpha (2022) Analisis Dinamik Struktur Gerbong Trailer Kereta Api Semi Cepat Dengan Menggunakan Metode Elemen HIngga. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 02111740000197-Undergraduate_Thesis.pdf] Text
02111740000197-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 April 2024.

Download (5MB) | Request a copy

Abstract

Analisis Struktur dapat dilakukan dengan menggunakan analisis dari kekuatan dan analisis dari ketahanan. Analisis kekuatan dapat dilakukan salah satunya adalah dengan menggunakan pengujian beban vertikal, beban tarik, dan beban tekan berdasarkan standar yang telah ditetapkan. Analisis ketahanan dapat dilakukan dengan memperhitungkan beban operasional dan pengulangan siklus pembebanan yang terjadi saat beroperasi. Analisis struktur perlu dilakukan pada Struktur Gerbong Trailer Kereta Api Semi Cepat (KSC) yang telah dikembangkan. Tahapan penelitian ini terdiri dari simulasi kekuatan dengan menggunakan pembebanan berdasarkan standar PM 175 Tahun 2015 Oleh Kementrian Perhubungan dan EN-12663 untuk mengetahui tegangan hasil simulasi, deformasi, dan angka keamanan dengan perangkat lunak elemen hingga. Setelah diketahui tegangan hasil simulasi dan angka keamanan, dilakukan simulasi ketahanan dengan pembebanan operasional dan dilakukan perhitungan umur kumulatif dengan menggunakan Miner’s Rules. Pada simulasi kekuatan didapatkan tegangan maksimum sebesar 138,21 Mpa pada beban tekan dan 102,53 Mpa pada beban tarik. Tegangan hasil simulasi masih dibawah 75% dari tegangan luluh material sehingga dapat dikategorikan aman. Angka Keamanan pada simulasi kekuatan dengan beban tekan sebesar 11,02 dan 14,49 pada beban tarik pada bagian atap sehingga masih dapat dilakukan optimasi desain pada bagian atap. Deformasi maksimum sebesar 5,09 mm pada simulasi kekuatan terjadi saat dengan beban tekan. Nilai dari deformasi ini menjadi acuan dalam penentuan nilai camber pada kereta api. Hasil umur kumulatif saat kondisi operasional pada jalur Jakarta-Surabaya adalah 1141726 siklus perjalanan.
================================================================================================
Structural analysis can be carried out using analysis of strength and analysis of resilience. Strength analysis can be carried out only by testing vertical loads, tensile loads, and compressive loads based on predetermined standards. Resilience analysis can be carried out by taking into account the operational load and the load cycle that occurs during operation. Structural analysis needs to be done on the semi-fast train trailer carriage structure (KSC) that has been developed. The stages of this research consist of strength simulation using loading based on the PM 175 2015 standard by the Ministry of Transportation and EN-12663 to determine the simulation results stress, deformation, and safety factor with finite element software. After knowing the knowledge of simulation results and numbers, a resistance simulation is carried out with operational loading and is made based on the principle of using Miner's Rules. In the simulation, the maximum stress strength obtained is 138.21 Mpa at compressive load and 102.53 Mpa at tensile load. connection simulation results are still below 75% of the yield stress material so it can be categorized as safe. The Safety Score on the strength simulation with compressive load is 11.02 and 14.49 for tensile load on the roof so that design optimization can still be done on the roof. The maximum deformation of 5,09 mm in the simulation of the strength that occurs when the compressive load. The value of this deformation becomes a reference in assessing camber on the train. The background result of operational conditions on the Jakarta-Surabaya route is 1141726 trip cycles.

Item Type: Thesis (Other)
Uncontrolled Keywords: Aluminium, Angka Keamanan, Deformasi, Tegangan, Umur, Aluminum, Deformation, Life, Safety Factor, Stress.
Subjects: T Technology > TA Engineering (General). Civil engineering (General) > TA347 Finite Element Method
T Technology > TA Engineering (General). Civil engineering (General) > TA645 Structural analysis (Engineering)
T Technology > TF Railroad engineering and operation > TF1327.O58 High speed ground transportation (train)
Divisions: Faculty of Industrial Technology and Systems Engineering (INDSYS) > Mechanical Engineering > 21201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Reyhan Khansa Alpha Adista
Date Deposited: 23 Feb 2022 00:52
Last Modified: 31 Oct 2022 01:31
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/94716

Actions (login required)

View Item View Item